30 miljoner till grannar i Norrköping

Grannarna på ett postnummer i Norrköping är vinnare i PostkodLotteriets GrannYra. Totalt finns 30 miljoner kronor i potten som ska fördelas mellan lottköparna på postnummer 616 33 . I dag avslöjas nyheten när Rickard Sjöberg, Sandra Dahlberg och ett tv-team överraskar några av vinnarna.

Några gånger om året sker PostkodLotteriets GrannYra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. I dag smygstartas utdelningen när flera av vinnarna får påhälsning och checkar delas ut. De största checkarna sparas dock till utdelningen som sker i centrala Norrköping på söndag. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på söndag.

Vinstutdelningen sker på Tyska torget i Norrköping på söndag 19 mars. Då avslöjas den vinnande postkoden och de största checkarna delas ut. TV-inspelningen börjar kl. 15.00. Programledare är Rickard Sjöberg och Sandra Dahlberg. Panetoz uppträder på scenen.

Inslaget sänds i programmet En ska bort i TV4 lördag 25 mars kl. 19.30.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (10 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (20 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i PostkodLotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om PostkodLotteriet
Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från PostkodLotteriets produkter går till 53 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har PostkodLotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 850 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska PostkodLotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

För mer information kontakta:
Emma Bergling, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03. emma.bergling@postkodlotteriet.se

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från PostkodLotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan Starten 2005 har PostkodLotteriet genererat 7,2 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 700 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska PostkodLotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet. Novamedia Sverige verkar på den svenska reglerade spelmarknaden på uppdrag av Svenska PostkodFöreningen som även har lotterilicenserna för samtliga lotterier under PostkodLotteriets varumärke.