500:e programmet av PostkodMiljonären sänds

I morgon sänds det 500:e programmet av PostkodMiljonären. Programmet kommer att innehålla en rad nyheter. Vinstsumman höjs från 1 till 5 miljoner kronor och på plats i studion finns alla de tidigare miljonvinnarna redo att hjälpa de tävlande.

I september 2005 sändes det första programmet av PostkodMiljonären i TV4. Sedan dess har frågesporten med programledaren Rickard Sjöberg varit ett fast inslag i tv-tablån och tittarsiffrorna höga. Hittills har 514 personer tagit plats i den heta stolen mittemot Rickard Sjöberg för att testa om de har ”det som krävs för att bli miljonär”.

– Varje gång jag kommer till studion bubblar jag av nyfikenhet på deltagarna. Det har passerat mycket folk genom åren men man vet aldrig när det blixtrar till i heta stolen, säger Rickard Sjöberg.

Hittills har fyra personer gått hem med högsta vinsten – en miljon kronor. I helgen finns de på plats i studion för att agera expertpanel. De tävlande har möjlighet att ta hjälp av experterna för att få hjälp med en svår fråga. Programmen som sänds i helgen innehåller följande förändringar:

• Högsta vinstsumman höjs från 1 miljon till 5 miljoner kronor genom att ännu en fråga läggs till. Därmed blir det 16 frågor som de tävlande får chans att svara på.
  • Till sin hjälp får de tävlande två extra livlinor: byt fråga och fråga expertpanelen. (Totalt 5 livlinor alltså.)
  • Expertpanelen består av de fyra personer som tidigare har vunnit miljonen i PostkodMiljonären.
  • Deltagarna i de två programmen väljs ut genom utslagsmomentet ”fastest finger”. Det är tio personer som får svara på en fråga. Den som svarar rätt snabbast hamnar i den heta stolen.

Några siffror från de första 499 programmen:

• 514 personer har suttit i heta stolen
  • 7203 frågor har ställts
  • 9 miljonfrågor har ställts
  • 4 personer har svarat rätt på miljonfrågan
  • 23 stycken 500 000-kronorsfrågor har ställts
  • 4 personer har svarat rätt på 500 000-kronorsfrågan
  • Den vanligaste vinstsumman är 100 000 kronor
  • 456 utslagsfrågor har ställts
  • 46 535 000 kronor har vunnits av deltagarna i heta stolen

PostkodMiljonärens 500:e program sänds i TV4 fredag 16:e september klockan 19.30.

För mer information kontakta:

Emma Knutsson, pressansvarig PostkodLotteriet

e-post: emma.knutsson@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.