60 miljoner till vinnare i Hörby

PostkodLotteriets GrannYra med 60 miljoner kronor i potten går denna gång till Hörby. Det är lottköparna på postnummer 242 96 som idag får den glada nyheten när vinstutdelarna Magdalena Graaf och Sandra Dahlberg och ett tv-team kommer till Hörby för att överraska några av vinnarna. Redan idag delas några vinstcheckar ut men de största checkarna sparas till på söndag och den stora utdelningen på Gamla torg i Hörby.

Många kommer att få en glad överraskning idag när PostkodLotteriet knackar på dörren. Innan dagen är över kommer ett par personer bli miljonärer. Dagens utdelning är en smygstart inför den stora utdelningen på söndag. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna på postnumret chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på torget.

GrannYran har gått till Skåne två gånger tidigare, 2011 till Kristianstad och 2007 till Knislinge.

Tv-inspelningen sker på Gamla torg i Hörby på söndag 21/4. Evenemanget leds från scenen av PostkodLotteriets programledare Rickard Sjöberg och på plats är vinstutdelarna Sandra Dahlberg, Putte Nelsson och Magdalena Graaf. För underhållningen står the Poodles och Mary N’diaye och publikvärd är Tobbe Trollkarl. Evenemanget med underhållning startar 16.00 och tv-inspelningen börjar 17.00. Programmet sänds i TV4 lördagen 27/4 klockan 19.30.

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar och hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla lottköparna i det vinnande postnumret får dela på en tredjedel av potten, 20 miljoner kronor. Vinnarna i postkoden får dessutom dela på ytterligare två tredjedelar av vinstpotten, 40 miljoner kronor.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i PostkodLotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om PostkodLotteriet:

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier. Deltagarna kan vinna tillsammans med sina grannar och över en miljon svenskar deltar i Lotteriet. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela vinsten doneras till ideella ändamål, via de 40 organisationer som Lotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har Lotteriet delat ut 3,8 miljarder kronor till ideella sektorn och över 5 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien placerar sig PostkodLotteriet på tredje plats i brittiska finanstidningen City A.M:s årliga sammanställning över världens största privata givare till välgörenhet.

För mer information kontakta
Emma Knutsson, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03. emma.knutsson@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.