75 miljoner till grannar i Solna – flera blir miljonärer

PostkodLotteriets GrannYra med 75 miljoner kronor i potten går denna gång till ett postnummer i Solna. Det är lottköparna på postnummer 170 68 som idag får den glada nyheten när vinstutdelarna Putte Nelsson och Magdalena Graaf och ett tv-team kommer till Solna för att överraska några av vinnarna. Redan idag delas några vinstcheckar ut men de största checkarna sparas till på söndag och den stora utdelningen som sker i Skytteholmsparken.

Det här är den 25:e GrannYran sedan starten men första gången GrannYran går till ett postnummer i Stockholmsområdet. I dag kommer många få en glad överraskning när PostkodLotteriet knackar på dörren för att överräcka vinstcheckar. Dagens utdelning är en smygstart inför den stora utdelningen på söndag.

Tv-inspelningen sker i Skytteholmsparken på söndag 13/4. Evenemanget leds från scenen av PostkodLotteriets programledare Rickard Sjöberg och på plats är vinstutdelarna Sandra Dahlberg, Putte Nelsson och Magdalena Graaf. För underhållningen står Helena Paparizou och State of Drama, kända från Melodifestivalen. Evenemanget startar 15.00 och tv-inspelningen börjar 16.00. Programmet sänds i TV4 lördagen 19/4 klockan 19.30.

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar och hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla lottköparna i det vinnande postnumret får dela på en tredjedel av potten, 25 miljoner kronor. Vinnarna i postkoden får dessutom dela på ytterligare två tredjedelar av vinstpotten, 50 miljoner kronor. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna på postnumret chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på söndag.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i PostkodLotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om PostkodLotteriet

Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 49 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 4,9 miljarder kronor till ideella sektorn och över 6,5 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens näst största privata givare till välgörande ändamål.

Emma Knutsson, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03.

emma.knutsson@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.