Gråbobor skrapade fram en miljon kronor

PostkodLotteriets första SkrapYra med en miljon kronor i potten gick till fem vinnare i postnummer 443 41 i Gråbo. Mest vann ett par som tillsammans kammade hem 887 835 kronor.

En av PostkodLotteriets många skraplotter på nätet heter PostkodSkrapet. Fyra gånger per år blir det SkrapYra, då alla som skrapat denna lott har chans att dela på jackpotten på en miljon kronor. PostkodLotteriets allra första SkrapYra hamnade i Gråbo och postnummer 443 41.

– Jag tänkte att det här inte kan vara möjligt, berättar en av storvinnarna. Nu ska vi ut och resa! Teneriffa är ett favoritresmål där vi brukar ägna oss åt härliga promenader. Eller så kanske vi bjuder med oss några vänner och åker till Mexiko.

SkrapYran följer samma upplägg som PostkodLotteriets populära GrannYra. Det innebär att en av de deltagande spelarnas lotter dras och alla som har köpt lotter på samma postnummer är med och delar på jackpotten. Alla lottköparna i det vinnande postnumret delar på en tredjedel av hela jackpotten i SkrapYran – och vinnarna i postkoden får dela på två tredjedelar. Storleken på vinsten beror på hur många lotter deltagaren har köpt under perioden.

Fem vinnare på postnummer 443 41 fick därmed dela på en tredjedel av potten, vilket motsvarar 333 363 kronor. Av dessa bodde två personer i den vinnande postkoden och fick i och med det dela på ytterligare två tredjedelar av potten, motsvarande 666 733 kronor.

Alla som hade köpt en skraplott under perioden 11 april till 30 juni deltog automatiskt i SkrapYran.

Mer information
Cecilia Borglin, tf pressansvarig: 070-270 34 80, cecilia.borglin@postkodlotteriet.se

Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 44 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 3,8 miljarder kronor till ideella sektorn och över 5 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens tredje största privata givare till välgörande ändamål. 2012 omsatte Svenska PostkodLotteriet 3,03 miljarder kronor.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till fler än 50 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet