Grannar är ovärderliga under semestern

Semestrarna är här och allt fler svenskar lämnar sina hem för att njuta av ledigheten på annan ort. Att resa bort kan dock innebära en full brevlåda, vissna växter och en oklippt gräsmatta. Många ber därför sina grannar om hjälp, och nära hälften (47 procent) tycker det är en av de viktigaste aspekterna med att ha grannar, visar en undersökning som SIFO har genomfört på uppdrag av Postkodlotteriet.

Hjälpsamhet grannar emellan värderas högt bland svenskar, till och med högre än att småprata eller att fika tillsammans. Det absolut vanligaste grannar hjälper varandra med är att ta in grannens post. Hela 41 procent uppger att de har fått hjälp att ta in sin post eller själva hjälpt till att ta in grannars post.

- Hjälpsamma grannar är en stor trygghet för många under sommarledigheten. Oavsett om det handlar om att ta in post eller hålla växter fina, så är det både praktiskt att lämna över mindre sysslor till någon som bor bredvid och kan titta till hemmet då och då, säger Eva Voors, pressansvarig på Postkodlotteriet.

Det näst vanligaste som grannar hjälper varandra med är enligt undersökningen att vattna blommor. En av tre (35 procent) uppger att det är något de ber sina grannar om hjälp med eller som de själva har blivit ombedda att göra för att underlätta när en granne ska åka iväg. Vidare visar undersökningen att det överlag finns stora fördelar med att ha en god relation till sina grannar. En majoritet av svenskarna, hela 85 procent, anser att deras grannar påverkar hur bra de trivs i sitt bostadsområde. En av fyra uppger även att grannar skapar en trygghetskänsla genom att bara finnas i närheten och ha koll.

För information/bilder

Eva Voors,  Pr-och pressansvarig, Svenska PostkodLotteriet

Telefon: 076-101 6956, eva.voors@postkodlotteriet.se

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från PostkodLotteriets produkter går till 53 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har PostkodLotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 900 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska PostkodLotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.