Grannar i Lidköping får dela på 102 miljoner

Vinnare i PostkodLotteriets GrannYra är grannarna på ett postnummer i Lidköping. Totalt finns 102 miljoner kronor i potten som ska fördelas mellan lottköparna på postnummer 531 57. I dag avslöjas nyheten när vinstutdelaren Magdalena Graaf och ett tv-team överraskar några av vinnarna.

Tre gånger om året sker PostkodLotteriets GrannYra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. I dag smygstartas utdelningen när några av vinnarna får påhälsning och checkar delas ut. De största checkarna sparas till utdelningen som sker på Nya stadens torg i Lidköping på söndag. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på söndag.

Vinstutdelningen sker på Nya stadens torg i Lidköping på söndag 16 oktober. Då avslöjas den vinnande postkoden och de största checkarna delas ut. Programledare är Rickard Sjöberg och på plats finns vinstutdelarna Putte Nelsson och Magdalena Graaf. Musikern Jakob Karlberg uppträder på scenen. TV-inspelningen börjar kl. 16.00. Programmet sänds i TV4 fredag 21 oktober kl. 19.30.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (en andel/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (34 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (68 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i PostkodLotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om PostkodLotteriet
Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från PostkodLotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har PostkodLotteriet genererat 7,2 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 800 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska PostkodLotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

För mer information kontakta:
Emma Bergling, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03. emma.bergling@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.