Grannar i Vikingstad får dela på 172 miljoner

Den största vinstpotten i PostkodLotteriets historia – på 172 miljoner kronor – går till ett postnummer i Vikingstad, strax utanför Linköping. Lottköparna på postnummer 590 48  får den glada nyheten idag när vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Christian ”Kicken” Lundqvist och ett tv-team kommer dit för att överraska några av vinnarna.

Tre gånger om året har PostkodLotteriet GrannYra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Linköping har visat sig vara mycket tursamt då grannarna i ett postnummer i centrala Linköping fick dela på 101 miljoner i den senaste GrannYran i oktober. Då blev 22 personer miljonärer. Hur många miljonärer det blir i Vikingstad avslöjas vid utdelningen på Stora Torget i Linköping på söndag, men redan idag smygstartas utdelningen när flera av vinnarna får påhälsning och checkar delas ut. Innan dagen är slut kommer några Vikingstadbor faktiskt att vara miljonärer!

Vinstutdelningen och tv-inspelningen sker på Stora Torget i Linköping på söndag 17 januari. Programledare är Rickard Sjöberg och på plats finns vinstutdelarna Putte Nelsson, Sandra Dahlberg och Christian ”Kicken” Lundqvist. För underhållningen står Ace Wilder, snart aktuell i Melodifestivalen. Eventet startar kl. 15.00 och tv-inspelningen börjar kl. 15.30. Tv-programmet sänds i TV4 fredagen 22 januari klockan 19.30.

Mer om vinsten

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar, en andel/lott för varje månad man deltar. Hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla lottköparna i det vinnande postnumret får dela på en tredjedel av potten, drygt 57 miljoner kronor. Vinnarna i postkoden får dessutom dela på ytterligare två tredjedelar av vinstpotten, knappt 115 miljoner kronor. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna på postnumret chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på söndag.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i PostkodLotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om PostkodLotteriet:

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest välkända lotterier. I PostkodLotteriet har lottköparna chans att vinna tillsammans med sina grannar och varje månad säljs 1,7 miljoner lotter. Sedan starten har lottköparna fått dela på över 9 miljarder kronor i vinster. PostkodLotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Idag stödjer PostkodLotteriet ett 50-tal organisationer som arbetar för en bättre värld. Hittills har PostkodLotteriet genererat 6,1 miljarder kronor till ideella ändamål sedan starten 2005.

För mer information kontakta:
Emma Bergling, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03. emma.bergling@postkodlotteriet.se