Kaffesump - framtidens energikälla

23-årig entreprenör får 4,6 miljoner i startkapital till grön affärsidé

Kaffesump som värmer byggnader eller används som drivmedel. Det låter som en utopi, men har visat sig fungera. Idén belönades igår med 500 000 euro i PostkodLotteriets Green Challenge.

Företaget Bio-bean i Storbritannien har utvecklat en process för att ta tillvarata kaffesump och göra om det till biodiesel och biomassapellets för drivmedel och uppvärmning. Mannen bakom patentet är 23 år och heter Arthur Kay.

-   Det här är fantastiskt, sa Arthur Kay efter prisutdelningen i Amsterdam. Nu kan vi utvidga verksamheten, både i Storbritannien och internationellt.

Andrapristagaren, vietnamesiska företaget Fargreen, har utvecklat en metod för att utnyttja risblasten, som i vanliga fall eldas upp och därmed bidrar stort till ökat koldioxidutsläpp, till att odla svampar på. Förutom minskat koldioxidutsläpp, skapas jobb nya inkomstkällor för Vietnams bönder.

PostkodLotteriets Green Challenge har arrangerats sedan 2007 och syftar till att uppmärksamma och belöna affärsidéer som kan ha en positiv inverkan på miljön. Tävlingen vänder sig till nystartade företag världen över inriktade på affärskoncept som bidrar till hållbar utveckling. Den produkt eller tjänst som bäst minskar utsläppen av koldioxid och är mogen för lansering inom två år har möjlighet att vinna.

I år tävlade 324 bidrag från 57 länder, däribland 17 svenska.

Ytterligare information
Cecilia Borglin, presskontakt PostkodLotteriet: 070-270 34 80, cecilia.borglin@postkodlotteriet.se
Allmänt om PostkodLotteriets Green Challenge: www.greenchallenge.info
Pressrum: http://www.greenchallenge.info/index.php/press
För intervju med vinnare Arthur Kay eller övriga finalister, vänligen kontakta Sophie Stigter sophie.stigter@newslab.nl.

Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 49 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 4,9 miljarder kronor till ideella sektorn och över 6 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens näst största privata givare till välgörande ändamål. 2013 omsatte Svenska PostkodLotteriet 3,5 miljarder kronor.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.

Citat

- Det här är fantastiskt. Nu kan vi utvidga verksamheten, både i Storbritannien och internationellt.
Arthur Kay