Mind och Raoul Wallenberg Academy får ta del av Postkodlotteriets överskott

Varje år fördelar Postkodlotteriet sitt överskott till ett stort antal ideella organisationer. Nu står det klart att Mind och Raoul Wallenberg Academy blir nya förmånstagare och kommer att få del av överskottet från och med i år.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder kronor till den ideella sektorn. Vid starten hade lotteriet fyra förmånstagare, i dag är antalet 53. De två nya organisationerna, som blir lotteriets 54:e och 55:e förmånstagare, jobbar båda för att sprida viktig kunskap inom sina respektive områden.

- Mind och Raoul Wallenberg Academy spelar båda en viktig roll i samhället. Deras stödjande verksamheter kompletterar de övriga 53 organisationer som delar på lotteriets överskott, säger Cecilia Bergendahl, lotteriföreståndare för Postkodlotteriet och vd på Novamedia Sverige som är operatörsbolaget.

Mind och Raoul Wallenberg Academy kommer att få ta del av 2017 års överskott, som delas ut i februari 2018.

Mer om Mind

Mind arbetar för psykisk hälsa och stödjer människor i kris genom att erbjuda medmänskligt stöd, sprida kunskap och bilda opinion. Organisationen erbjuder stödverksamhet och har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Halmstad. Därutöver driver organisationen Självmordslinjen, Äldretelefonen samt Föräldratelefonen.

Mer om Raoul Wallenberg Academy

Raoul Wallenberg Academy agerar i diplomatens anda genom att stödja unga att hitta modet för att göra skillnad. Konkret görs det genom att erbjuda verktyg opch utbildningar. Organisationen arbetar i cirka 100 skolor runt om i Sverige.

Roger Magnergård, presschef Novamedia Sverige
0702-324080, roger.magnergard@novamediasverige.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 53 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 900 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.