Politiker, näringsliv och ideell sektor i debatt om hur vi räddar världens hav – tillsammans kan vi göra mer!

Under eftermiddagen samlades Sveriges miljöelit, representanter från politiken, näringslivet och ideell sektor i Skeppsholmskyrkan för att lyssna till en initierad debatt om världshavens framtid samt se den unika världspremiären av Mattias Klums första undervattensfilm, En värld av liv. Debatten kom att kretsa kring skillnaden mellan politikens och konsumenternas ansvar.

-  Jag tycker att det är tydligt att politikerna inte riktigt har hängt med. Medborgarna vid fiskdisken och näringslivet vill ha reglering. Politikerna har lite att hämta igen i lagstiftningen, säger Gustav Fridolin, miljöpartistisk riksdagsledamot.

Dagens evenemang var en del i PostkodLotteriets arbete med att uppmärksamma tillstånden i världens hav och vad vi kan göra för att skapa en bättre värld för människor, djur och miljö. Satsningen går under namnet PostkodLotteriet Project Oceans. Under dagen fick publiken chans att lyssna till en grupp kunniga experter inom havsmiljöområdet. Panelen bestod av Miljöpartiets riksdagsledamot, Gustav Fridolin, EU-parlamentarikern och författaren Isabella Lövin, WWF: s internationella naturvårdschef Lasse Gustafsson och Coops miljöchef Mikael Robertsson. Samtalet leddes av meteorologen Tone Bekkestad. Panelen var överens om att det internationella samhället måste göra någonting åt det faktum att stora delar av våra vatten idag står utanför gemensamma lagar.

- Haven mår väldigt, väldugt dåligt. Det är helt ofattbart att så stor del av våra gemensamma hav är oreglerade! Det handlar om vår gemensamma överlevnad, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker och författare till boken Tyst hav.

Trots havens allvarliga tillstånd kunde panelen ändå ingjuta hopp för framtiden. Genom medveten konsumtion finns det stora miljömässiga vinster att hämta.

- Det som är hoppfullt i det här är att det går att lösa. Om vi vill hjälpa till idag så kan vi, var och en av oss, göra valet varje gång vi köper fisk, säger Lasse Gustafsson, internationell naturvårdschef på WWF.

När panelen debatterat fick publiken chans att se världspremiären av Mattias Klums första undervattensfilm, En värld av liv. Filmen, som kommer att visas i SVT2 klockan 20:00 den 11 april, finansierades även den av PostkodLotteriet Project Oceans och visar upp en av världens få bevarade paradis, Raja Ampat i Indonesien.

- Det är viktigt att belysa de miljöhot som riskerar att totalt förstöra våra hav om vi inte alla tar vårt ansvar. Utan platser som Raja Ampat försvinner en del av vaggan till vårt ekosystem, säger Mattias Klum, naturfotograf.

För mer information och bilder från dagens event, vänligen kontakta:
Fredrik Skärheden, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 0707-30 07 29

Om PostkodLotteriet Project Oceans
PostkodLotteriets Project Oceans är ett internationellt projekt initierat av PostkodLotterien i Holland, Storbritannien och Sverige, för att rädda världens hav. Project Oceans har  som mål att öka medvetenheten om havens situation bland en bredare allmänhet. Greenpeace, WWF och Marine Stewardship Council (MSC) får stöd av projektet.

Om Svenska PostkodLotteriet
 I Sverige finns PostkodLotteriet sedan 2005 och har idag 35 förmånstagare. Under 2010 omsatte lotteriet 2,6 miljarder kronor och generera ett överskott på 768 miljoner. Varje månad säljs över 1,5 miljoner lotter. Novamedia Svenska PostkodLotteriet ingår i holländska Novamediakoncernen. Lotteriet har sedan 1989 arbetat tillsammans med ideella organisationer för att generera medel till deras verksamheter.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till fler än 50 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet