PostkodLotteriet ger 16 miljoner till Filippinerna

PostkodLotteriet beslutade idag att skänka 16 miljoner kronor i katastrofhjälp till Filippinerna. Pengarna slussas till de nödställda via sju humanitära organisationer som redan är på plats.

Att vi ger katastrofbidrag är ett undantag, säger PostkodLotteriets välgörenhetschef Stina Götbrink. Men det här rör sig om en plötslig och svår katastrof med mycket stora konsekvenser och stort mänskligt lidande.

Fler än 10 000 människor befaras ha omkommit i spåren av det som kallats supertyfonen som drog fram över Filippinerna. Räddningsmanskap har ännu inte lyckats ta sig fram till alla drabbade områden.

Katastrofpengarna från PostkodLotteriet, 2,3 miljoner per organisation, betalas ut i dag och går till Plan, Rädda Barnen, Unicef och UNHCR, Röda Korset, Läkare utan gränser samt SOS Barnbyar.

Förhoppningsvis kan vår donation påverka andra att göra det samma, säger Stina Götbrink.

Roger Magnergård, presschef: 070-232 40 80, roger.magnergard@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till fler än 50 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet