Postkodlotteriet hållbarast bland spelbolag

Svenska Postkodlotteriet uppfattas som mest hållbart när drygt 16 000 svenskar rankat företag i spelbranschen.

Det är varumärkesstudien Sustainable Brand Index som sedan 2011 årligen genomför en studie med fokus på hållbarhet. Utgångspunkt för rankingen är FN:s principer om miljöansvar och socialt ansvarstagande. Till det läggs konsumenternas förväntningar på vad hållbarhet är. Undersökningsföretaget samlar in svaren i enkäter med konsumenter.

Hållbarhet i spelbranschen mäts för första gången i år. Antalet bolag som har värderats är få, förutom Postkodlotteriet är det Svenska Spel, Betsson samt Unibet. Tanken är att ytterligare spelföretag ska vara med kommande år. Sammanlagt har 326 företag verksamma i Sverige rankats. Bland dessa hamnar lotteriet på 124:e plats.

- Naturligtvis är det härligt att vi toppar spelbranschen, säger operatörsbolaget Novamedia Sveriges vd Anders Årbrandt.

Han betonar dock samtidigt att det är beklagligt att branschen som helhet, inklusive Postkodkodlotteriet, inte nått ut mer med allt som görs, inte minst vad det gäller spelansvar.

- Alla spelföretag bör kunna ta kliv på listan och själv är jag inte nöjd förrän lotteriet placerar sig 100 platser högre upp. Vi tar gemensamt stort ansvar, men som bransch brottas vi med ett svagt anseende.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.