Sir Richard Branson söker lovande gröna affärsplaner

Nystartade företag med hållbara idéer tävlar om 500 000 euro i PostkodLotteriets sjunde omgång av tävlingen för grön innovation – Green Challenge.

Idag startar sjunde omgången av PostkodLotteriets årliga tävling för gröna affärsplaner. Tävlingen vänder sig till nystartade företag, världen över, inriktade på hållbar utveckling. Vinnaren får 500 000 euro för att genomföra sin plan. Ytterligare 200 000 euro går till ett eller två andra lovande projekt. Sir Richard Branson är ordförande i juryn i årets upplaga av PostkodLotteriets Green Challenge.

Branson, en tvättäkta grön entreprenör, har varit engagerad i tävlingen ända sedan starten. Efter att ha suttit i juryn 2007 återkommer han i år som juryordförande.
– PostkodLotteriets Green Challenge sporrar oss entreprenörer att hitta lösningar på klimatförändringen, ett av vår tids mest angelägna problem, säger Branson.
– Jag uppmuntrar alla runt om i världen som har en fantastisk miljöförbättrande idé att anmäla sig till denna prestigefyllda tävling. En smart, konstruktiv idé kan göra en enorm skillnad.

Urval
För att kvalificera sig till PostkodLotteriets Green Challenge måste en produkt eller tjänst bidra till att minska växthusgasutsläppen och kunna vara klar för marknaden inom två år. Varje deltagare skickar in en detaljerad affärsplan och en preliminär expertjury utvärderar planens bärkraft. Efter sista anmälningsdagen kommer den preliminära juryn att välja ut mellan fem och sju finalister som den 16 september får presentera sina idéer i Amsterdam för en internationell expertjury ledd av Branson. Tävlingen är ett initiativ från det nederländska PostkodLotteriet för att bidra till att smarta och nyskapande gröna produkter och tjänster – som annars kanske aldrig skulle bli verklighet – når ut till konsumentmarknaden, och därmed hjälper till att bekämpa klimatförändringen.

Tidigare vinnares framgångar

Under de senaste sex åren har PostkodLotteriets Green Challenge hjälpt till att förverkliga flera värdefulla, miljöinriktade innovativa idéer. Amerikanska Molly Morse vann förra årets förstapris för Mango Materials, ett företag som använder bakterier för att omvandla metan till biologiskt nedbrytbar plast. Daan Weddepohl från Nederländerna vann andrapris för Peerby, en webbaserad plattform som man kan använda för att låna saker av sina grannar.

Deltagarna kan skicka in sina affärsplaner på www.greenchallenge.info till och med den 17 juli 2013.

Mer information och foton:
Fredrik Skärheden, kommunikationschef på Svenska PostkodLotteriet, 070-730 07 29, fredrik.skarheden@postkodlotteriet.se
PostkodLotteriets
Green Challenge finns även på Twitter och Facebook.

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier. Deltagarna kan vinna tillsammans med sina grannar och över en miljon svenskar deltar i Lotteriet. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela vinsten doneras till ideella ändamål, via de drygt 40 organisationer som Lotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har Lotteriet delat ut 3,8 miljarder kronor till ideella sektorn och över 5 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien placerar sig PostkodLotteriet på tredje plats i brittiska finanstidningen City A.M:s årliga sammanställning över världens största privata givare till välgörenhet.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.