Solweigh Persson i Hörby vann 22,8 miljoner i GrannYran

60 miljoner kronor delades ut på PostkodLotteriets GrannYra som spelades in i Hörby idag. På det vinnande postnumret 242 96 fanns 42 vinnare, varav 7 nya miljonärer efter dagens utdelning. Mest vann Solweigh Persson, 57 år, som gick hem med en check på 22,8 miljoner kronor.

I tisdags avslöjades det att Hörby hade vunnit GrannYran och idag när potten på 60 miljoner kronor skulle delas ut var det många som kom till Gamla torg i Hörby för att vara med och fira vinnarna. Programledaren Rickard Sjöberg delade ut checkarna assisterad av Sandra Dahlberg, Magdalena Graaf och Putte Nelsson.

Många förväntansfulla lottköpare inväntade dragningen på torget när den vinnande postkoden skulle avslöjas. När det stod klart att koden hette NE visste jublet inga gränser. På postkoden bor det 5 lottköpare som fick dela på den största delen av pengarna, 40 miljoner kronor.

Kvällens storvinnare med sju lotter blev Solweigh Persson som gav till ett glädjetjut när hon fick sin check på 22 807 550 kronor. Det är den största enskilda vinsten som gått till Skåne i PostkodLotteriets historia.

– Det är helt overkligt! Jag tror inte polletten kommer trilla ner förrän jag ser kontoutdraget när pengarna är insatta, sa hon.

Solweigh som jobbar natt som undersköterska konstaterade att hon nu kan göra vad hon vill.

– Jag kan pensionera mig och hela familjen, köpa nytt hus och nya bilar eller vad jag än känner för!

Ett annat lyckligt par var Anita och Jan Nilsson som vann 7 202 384 respektive 3 601 192 kronor. Alltså över 10,8 miljoner kronor tillsammans.

– Nu ska vi resa. Och så funderar jag på en skogsfastighet, sa Jan Nilsson.

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottprenumeranten på sig andelar och hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet lotter man har och hur länge man har varit med. Alla 42 vinnare på postnumret fick dela på en tredjedel av potten: 20 miljoner kronor. 5 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden och fick dessutom dela på två tredjedelar av potten, alltså 40 miljoner kronor.

GrannYran från Hörby sänds i TV4 på lördag 27/4 klockan 19.30.

Bilder från GrannYran kan laddas ned från www.bildbanken.com

Användar id: Postkodpress Lösenord: postkodbild

För mer information kontakta:

Emma Knutsson, pressansvarig PostkodLotteriet

Telefon: 076-109 37 03 emma.knutsson@postkodlotteriet.se

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.