Svensk miljöentreprenör kan vinna 500 000 euro

För åttonde gången genomförs nu PostkodLotteriets Green Challenge med syfte att hitta den affärsplan som på bästa sätt bidrar till att minska utsläppen av koldioxid. Segraren i denna internationella tävling får 500 000 euro för att vidareutveckla och lansera sin produkt eller tjänst, och ytterligare 200 000 euro delas ut till andra bidrag.

PostkodLotteriets Green Challenge vänder sig till nystartade företag världen över inriktade på hållbar utveckling. Den produkt eller tjänst som bäst minskar utsläppen av växthusgaser och är mogen för lansering inom två år har möjlighet att vinna. Sir Richard Branson har varit engagerad i tävlingen ända sedan starten – senast i fjol var han juryordförande.

Människor kommer inte att sluta konsumera. Istället måste vi erbjuda ett grönt alternativ som stoppar klimatförändringen. PostkodLotteriets Green Challenge handlar just om att stimulera utvecklingen av dessa alternativ, säger Sir Richard Branson.

Fjolårets förstapris om 500 000 euro gick till den amerikanska entreprenören Ginger Dosier, som har utvecklat ett banbrytande sätt att tillverka tegel. Hennes företag BioMason erbjuder ett miljövänligt alternativ till den sedvanliga bränningsteknik som ger upphov till enorma koldioxidutsläpp världen över.

Svensk i final med klimatvänligt ventileringssystem

Med ett klimatvänligt energisystem för fastigheter blev Svante Bengtsson finalist i PostkodLotteriets Green Challenge 2011. Rehact Energy System tillvaratar lokal energi effektivare och kan minska energiförbrukningen med upp till 85 procent. Nyligen introducerades Rehact på Nasdaq OMX First North, och Svante Bengtsson tror på ett snart genombrott för bolaget.

– Det finns många svenska innovationer som likt Rehact kan påskynda omställningen till en bättre värld. Genom denna tävling ges svenska entreprenörer en bra möjlighet att skala upp sina idéer och snabbare nå ut globalt. Jag hoppas att många tar denna chans, säger Svante Bengtsson.

Sista tävlingsdag 3 juni 2014
Entreprenörer deltar genom att skicka in sina affärsplaner via www.greenchallenge.info. En internationell jury utvärderar sedan hur genomförbara tävlingsbidragen är. I augusti utser juryn mellan fem och sju finalister, och dessa får presentera sina planer för juryn, allmänheten och medierna den 11 september i Amsterdam.

Ytterligare information och pressbilder

Cecilia Borglin, presskontakt PostkodLotteriet: 070-270 34 80, cecilia.borglin@postkodlotteriet.se

Allmänt: www.greenchallenge.info, Twitter och Facebook

Pressrum: http://www.greenchallenge.info/index.php/press

Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 49 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 4,9 miljarder kronor till ideella sektorn och över 6 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens näst största privata givare till välgörande ändamål. 2013 omsatte Svenska PostkodLotteriet 3,5 miljarder kronor.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 55 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.

Citat

Människor kommer inte att sluta konsumera. Istället måste vi erbjuda ett grönt alternativ som stoppar klimatförändringen. PostkodLotteriets Green Challenge handlar just om att stimulera utvecklingen av dessa alternativ.
Sir Richard Branson