Sveriges bästa gata 2017 ligger i Värmland

Bergsäng i Hagfors har kammat hem titeln Sveriges bästa gata 2017.  Juryn charmades med bilder och motiveringar som visar på stor sammanhållning. Tävlingen Sveriges bästa gata har initierats av Postkodlotteriet med syftet att visa på den gemenskap och det engagemang som finns bland svenska grannar.

Tävlingen Sveriges bästa gata, som genomfördes för tredje året i rad, har väckt stort engagemang runt om i landet. Under sex veckor har tusentals gator nominerats och grannar i hela Sverige har på sociala medier laddat upp fina bilder, trevliga motiveringar och kreativa videos – alla med syftet att visa vad goda grannar kan göra för varandra och hur mycket grannsamverkan betyder. Mest engagemang visade Bergsäng på som tog hem segern med 17 procent av rösterna i finalen.

-        När jag såg att en gata i Hagfors hade anmält sig tänkte jag att nu är det dags att sätta Bergsäng på kartan, säger Eva Wigh från Bergsäng. På vår gata gör vi mycket fint tillsammans och trivs och umgås över generationer.

Bergsäng blev i tävlingens första del framröstad till den bästa gatan i Värmland. Nytt för årets tävling var att grannarna på gatorna som hade gått vidare till deltävling två fick motivera med text, bild och video varför deras gata är bäst i Sverige, vilket grannarna i Bergsäng gjorde med bravur och tog sig på så vis vidare till final.

• Hundratals fina bilder, roliga videoklipp och motiveringar i texter har laddats upp på hemsidan och på Facebook under tävlingen som visar att det finns en otrolig initiativkraft och värme bland grannar runt om i Sverige, säger programledaren Rickard Sjöberg som var en av medlemmarna i juryn.
  • Det är fantastiskt att se hur grannar stöttar varandra och har kul över generationsgränser. Extra fint engagemang är det bland grannarna i Bergsäng som är en värdig vinnare av Sveriges bästa gata 2017..

Den 13 juni kommer Postkodlotteriet och Rickard Sjöberg till Bergsäng för att fira grannarna med ett härligt kalas, överräcka ett diplom och ge dem en vägskylt med texten Sveriges bästa gata 2017.

Om Sveriges bästa gata

Tävlingen Sveriges bästa gata arrangerades för tredje året i rad av Svenska PostkodLotteriet och pågick mellan den 26 april och den 7 juni. Besök www.sverigesbästagata.se för mer information om tävlingen och de gator som deltagit eller sök på Facebook under hashtagen #bästagatan2017.

Sveriges tio bästa gator 2017:

• Bergsäng, Värmland
  • Blåbärsstigen, Kalmar
  • Juniskärsvägen, Västernorrland
  • Kall Kallvägen, Jämtland
  • Lärksoppsgatan, Uppsala
  • Manetgatan, Skåne
  • Mosslelundsgränd, Jönköping
  • Rödånäs, Västerbotten
  • Sankt Sigfridsvägen, Kronoberg
  • Vaniljvägen, Stockholm

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat PostkodMiljonären som sänds i TV4. Överskottet från PostkodLotteriets produkter går till 53 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har PostkodLotteriet genererat 8,3 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 900 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska PostkodLotteriet är Novamedia Sverige AB som också äger konceptet.

Citat

Hundratals fina bilder, roliga videoklipp och motiveringar i texter har laddats upp på hemsidan och på Facebook under tävlingen som visar att det finns en otrolig initiativkraft och värme bland grannar runt om i Sverige.
Rickard Sjöberg