Vinnarna i Rydaholm får dela på 101 miljoner

PostkodLotteriets GrannYra med 101 miljoner kronor i potten har denna gång hamnat i Rydaholm. Det är lottköparna på postnummer 330 17 som idag får den glada nyheten när vinstutdelarna Magdalena Graaf och Putte Nelsson och ett tv-team kommer till Rydaholm för att överraska några av vinnarna. Med sig har de flera vinstcheckar att dela ut men de största checkarna sparas till på söndag och den stora utdelningen på Kyrktorget i Värnamo.

Det finns många lottköpare i Rydaholm och flera av dem kommer i dag att få en glad överraskning när PostkodLotteriet knackar på dörren. Dagens utdelning är en smygstart inför den stora utdelningen på söndag. Oavsett om man får besök idag eller inte så har alla lottköparna på postnumret chans att vinna ännu mer pengar när den vinnande postkoden avslöjas på torget.

Rydaholm har visat sig vara en riktig turort. Den har tidigare fått besök PostkodLotteriet när lottköparna på 330 17 vann veckovinsten både 2007 och 2008 och sedan dess har även mindre vinster gått till postnumret. Detta blir andra gången GrannYran spelas in i Värnamo. Förra gången var våren 2008 när 52 miljoner kronor gick till vinnarna på postnumret 331 42 i Värnamo . GrannYran har också gått till den närliggande orten Torpsbruk. Där fick vinnarna dela på 112 miljoner i januari 2009.

Tv-inspelningen sker på Kyrktorget i Värnamo på söndag. E venemanget leds från scenen av PostkodLotteriets programledare Rickard Sjöberg och på plats är vinstutdelarna Sandra Dahlberg, Putte Nelsson och Magdalena Graaf. För underhållningen står Panetoz, kända för sin hit Dansa Pausa och publikvärd är Tobbe Trollkarl. Evenemanget med underhållning startar 15.30 och tv-inspelningen börjar 16.00. Programmet sänds i TV4 lördagen 26/1 klockan 19.30.

GrannYran är PostkodLotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar och hur mycket man vinner i GrannYran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla lottköparna i det vinnande postnumret får dela på en tredjedel av potten, drygt 33 miljoner kronor. Vinnarna i postkoden får dessutom dela på ytterligare två tredjedelar av vinstpotten, drygt 67 miljoner kronor.

Om PostkodLotteriet:

Svenska PostkodLotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier. Deltagarna kan vinna tillsammans med sina grannar och över en miljon svenskar deltar i Lotteriet. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och Lotteriets vision är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela vinsten doneras till ideella ändamål, via de 40 organisationer som Lotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har Lotteriet delat ut 2,8 miljarder kronor till ideella sektorn och över 5 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien placerar sig PostkodLotteriet på tredje plats i brittiska finanstidningen City A.M:s årliga sammanställning över världens största privata givare till välgörenhet.

För mer information kontakta
Emma Knutsson, pressansvarig Svenska PostkodLotteriet, 076-109 37 03. emma.knutsson@postkodlotteriet.se

Svenska PostkodLotteriet är Sveriges största lotteri, med över en miljon kunder. Svenska PostkodLotteriet grundades 2005 och visionen är att bidra till en bättre värld för människor, djur och miljö. Hela överskottet doneras till ideella ändamål, via de 49 organisationer som Svenska PostkodLotteriet stödjer. Sedan starten i Sverige har lotteriet delat ut 4,9 miljarder kronor till ideella sektorn och över 6 miljarder i vinster till lottköparna. Tillsammans med systerlotterierna i Holland och Storbritannien är lotteriet världens näst största privata givare till välgörande ändamål. 2013 omsatte Svenska PostkodLotteriet 3,5 miljarder kronor.