Rekordår för branschens återanvändning – 10 miljoner engångsemballage sparades under en månad

Branschens samarbete kring återanvändning har nått ännu en milstolpe. För första gången i Retursystems historia har otroliga 10 miljoner returlådor levererats ut under en enskild månad. Under ett decennium har Retursystem drivit och utvecklat branschens system med returlådor och returpallar. Resultatet har blivit ett system baserat på återanvändning som ses som ett viktigt steg för branschens gemensamma miljöarbete.

När Retursystem startade sin verksamhet levererades den då beaktningsvärda volymen om 10 miljoner returlådor ut under ett helt år. Mycket har hänt i systemets utveckling och idag levereras samma volym ut på en enskild månad.

-       Att användandet av returlådor når nya rekord är en tydlig signal från branschen att återanvändningen av lastbärare betraktas som ett viktigt steg för att nå en lägre miljöpåverkan, säger Conny Swahn, Försäljnings- och Marknadschef på Retursystem.

Retursystemet lanserades 2001 och är idag ett väl inarbetat system. Från början fanns fyra olika typer av returlådor och under årens lopp har systemet kompletterats med ytterligare ett par lådtyper för att optimera fyllnadsgraden och för att möta kundernas behov.

-       Att vi idag använder lika många returlådor på en månad som vi gjorde under hela 2002 är helt fantastiskt. Tidigare i år passerade vi den otroliga siffran om 600 miljoner returlådor som sedan start använts i systemet. Det är en fantastisk milstolpe och får mig inte helt osökt att tänka på när vi kommer att spränga miljardvallen, kanske kommer den dagen snabbare än vad många av oss tidigare trott, säger Conny Swahn.

Retursystem arbetar ständigt för att effektivisera varuflöden och skapa enkelhet genom alla led. Tanken är att erbjuda ett enkelt och kostnadseffektivt system där fokus ligger på hela flödet för att produktens resa ut till konsument ska bli så effektiv och miljöanpassad som möjligt.

Conny Swahn, Försäljnings-& Marknadschef, telefon 4673 206 04 40
e-post: conny.swahn@retursystem.se

Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 114 miljoner returlådor i systemet, vilket motsvarar att över 400 000 enheter dagligen används som lastbärare i branschens varuflöden.