Returlådorna har ersatt en miljard engångsförpackningar

Report this content

I början av juli i år passerar Svenska Retursystem en magisk gräns. Företaget har då levererat ut över en miljard returlådor sedan starten 2000. Det innebär att dagligvaruhandeln har bytt ut en miljard engångsförpackningar med hjälp av returlådorna och därigenom minskat branschens koldioxidutsläpp med mer än 120 000 ton.

Retursystemet för pallar och lådor som initierades av dagligvaruhandelns aktörer och hade sina första utleveranser 2000 har haft en kraftig utveckling sedan start. Idag är över 1000 av dagligvaruhandelns aktörer med i systemet. Under 2013 tillkom 120 nya kunder och systemet växer hela tiden. I juli i år har Svenska Retursystem levererat över en miljard returlådor! Utöver returlådorna sker årligen också över sex miljoner pallförflyttningar i Svenska Retursystems helpallssystem, en siffra som förväntas fortsätta öka.

-       Vi har tillsammans med branschen minskat sopberget med 1 miljard engångsemballage, en otrolig siffra som bara växer för varje dag. Det som började som en idé har över åren vuxit och blivit en självklarhet inom dagligvarubranschen. Retursystemet har bevisat att varuflödena blir mer effektiva genom alla led samtidigt som det ger förutsättningar för en lägre miljöbelastning. Säger Conny Swahn, Försäljnings- och Marknadschef på Svenska Retursystem.

Enorma miljövinster
En livscykelanalys genomförd av SIK visar att Svenska Retursystems returlådor jämfört med traditionellt engångsemballage minskar utsläppen med 122 gram per utbytt låda, vilket motsvarar hela 44 procent. Den miljard returlådor som fram till idag har ersatt engångsförpackningar innebär därmed en besparing på hela 122 000 ton koldioxid.

-       Tillsammans med övriga positiva effekter som enklare hantering och mindre livsmedelssvinn har dagligvarubranschen genom sin gemensamma satsning på returemballage överträffat alla förväntningar. Nu arbetar vi för att systemet ska ge ännu fler positiva effekter och kunna användas av ännu fler aktörer, säger Conny Swahn.

Mer information
Conny Swahn, Försäljnings-& Marknadschef, +46 73 206 04 40, conny.swahn@retursystem.se

Bilder
För högupplösta bilder se www.retursystem.se/pressmaterial. Kontakta oss för rätt bildformat. Jessica Lindholm, Marknadskommunikatör, jessica.lindholm@retursystem.se

Om Svenska Retursystem
Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 120 miljoner returlådor i systemet.

Taggar:

Citat