Svenska Retursystem och NLP i gränslöst samarbete

Svenska Retursystem och Norsk Lastbaerer Pool (NLP) har signerat ett ”Letter of Intent” om att under våren nästa år inleda ett samarbete som innebär att företagens helpallar kan användas för leverans av varor mellan länderna utan extra hantering för vare sig handeln eller leverantörer.

Systemet med returhelpallar har haft en kraftig utveckling sedan starten 2004, och idag är över 600 av Sveriges dagligvaruhandels aktörer med i systemet. Många leverantörer levererar varor över nationsgränserna, men eftersom retursystemen är nationella kan man inte använda returhelpallarna vid export. Genom Svenska Retursystems samarbete med NLP kommer det att vara möjligt att använda returhelpallen för leverans över nationsgränsen.

Marknaden har efterfrågat ett sätt att använda våra returhelpallar även vid export. Nu gör vi det möjligt för våra kunder i Sverige att använda vårt helpallssystem även när de levererar till Norge. Vår målbild är att de första kunderna skall kunna leverera pallar över gränsen från och med mars 2015, säger Anna Elgh, VD på Svenska Retursystem.

Svenska Retursystem och NLP har sedan länge använt identiska returhelpallar i sina respektive retursystem och med liknande affärsupplägg som baseras på dygnshyra. Den enda skillnaden mellan de olika pallarna är företagens logotyper. Verksamheternas olika affärssystem gör dock att leverantörer som idag exporterar varor tvingas hålla isär vilka pallar som ska till vilket land. I det kommande samarbetet behöver man som kund inte längre särskilja pallarna utan det räcker med att man rapporterar sina pallöverföringar i mottagarlandets orderportal. Svenska Retursystem och NLP sköter sedan balanseringen mellan retursystemen.

Vårt samarbete med NLP kommer att möjliggöra leveranser av returhelpall till både Svenska och Norska handeln utan att våra kunder behöver särskilja om det är en svensk eller norsk pall. Detta innebär att varor som säljs i båda länderna inte behöver ha unika artikelnummer vilket i sig kraftigt förenklar produktions- och leveransflöden. För våra kunder på handelssidan innebär detta att de endast behöver arbeta i ett gränssnitt oavsett om leveransen kommer från Norge eller Sverige, säger Conny Swahn, Försäljnings- och Marknadschef på Svenska Retursystem.

Mer information
Conny Swahn, Försäljnings- & Marknadschef, +46 73 206 04 40, conny.swahn@retursystem.se

Bilder
För högupplösta bilder se www.retursystem.se/pressmaterial. Kontakta oss för rätt bildformat.
Jessica Lindholm, Marknadskommunikatör, +46 73 325 16 37, jessica.lindholm@retursystem.se

Om Svenska Retursystem
Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 130 miljoner returlådor i systemet.

Citat

Marknaden har efterfrågat ett sätt att använda våra returhelpallar även vid export. Nu gör vi det möjligt för våra kunder i Sverige att använda vårt helpallssystem även när de levererar till Norge. Vår målbild är att de första kunderna skall kunna leverera pallar över gränsen från och med mars 2015.
Anna Elgh, VD på Svenska Retursystem.