BAUHAUS huvudsponsor till Team Åre 2019

I dagarna inleder Svenska Skidförbundet tillsammans med nya lagsponsorn BAUHAUS en satsning som ska leda till framgångar även inom skidsportens Formel 1, en satsning som är döpt till Team Åre 2019. Det är där och då, i Åre 2019, som Sverige återigen ska vara en nation med många åkare inom fartgrenarna.

BAUHAUS bedriver en storsatsning på svensk idrott och har som ambition att vara med och bygga idrottsverige från gräsrots- till elitnivå. Som ett ytterligare led i satsningen går BAUHAUS nu in som sponsor till alpina landslaget. Samarbetet sträcker sig över de kommande fyra åren och ska innefatta en unik satsning på fartgrenarna inför VM i Åre 2019.

Byggvaruhuset BAUHAUS är en stor sponsor till idrottssverige och stödjer ett flertal olika idrotter på alltifrån lokal- till elitnivå. Nu står det klart att BAUHAUS blir ny lagsponsor till det alpina landslaget och ny huvudsponsor till breddsatsningen Team Åre 2019.
– Internationellt bidrar BAUHAUS stort till många vintersporter därför känns det extra kul att nu även få möjlighet att stötta den alpina åkningen. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete och att få vara med och lyfta fram en ny generation åkare till prispallen på VM i Åre 2019, säger Johan Saxne, marknadschef BAUHAUS Sverige.

Svenska Skidförbundet gör en långsiktig satsning mot vinter-OS 2018 och VM på hemmaplan i Åre 2019. BAUHAUS kommer att sponsra hela alpina landslaget men även gå in med extra resurser till en satsning på fartgrenarna störtlopp och super-G. Syftet med satsningen är att skapa en plattform för Sveriges talanger och genom ökade träningsmöjligheter ge utförsåkarna bättre förutsättningar att genomföra sina drömmar och utmärka sig i den internationella konkurrensen. Satsningen syftar också till att bygga starka förebilder som kan inspirera yngre åkare.
– Det känns fantastiskt att tillsammans med BAUHAUS påbörja resan mot att återigen bli en alpin nation som utmanar i alla grenar. Vi är övertygade om att vi genom att ge våra utförsåkare möjligheten att åka fler grenar kommer öka vår slagkraft att utmana om medaljer i alla grenar framöver säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef Svenska Skidförbundet.

Målsättningen för super-G och störtlopp är följande:

• 4 herrar + 4 damer startande i JVM i Åre 2017
  • 2 herrar + 2 damer startande i OS i PyeongChang 2018
  • 4 herrar + 4 damer startande på VM i Åre 2019
  • Medalj i Åre 2019
  • Segrare i Kitzbühel 2021
  • Olympisk mästare 2022

Det är högt satta mål och för att nå dit har Svenska Skidförbundet tagit fram en handlingsplan där man tillsammans med sponsorer skapar möjligheter för svenska talanger att nå världseliten i fartgrenarna. Men satsningen handlar inte bara om konkreta, sportsliga mål.
– Det här är i grunden en breddsatsning på våra juniorer och förhoppningen är att atleterna i Team Åre 2019 ska bli ambassadörer för fartgrenarna, både tävlingsmässigt och medialt. Vi vill väcka intresset för fartgrenarna i Sverige och i framtiden hoppas vi att störtlopp och super-G är grenar som svenska ungdomar är lika nyfikna på som slalom och storslalom, säger Tommy Eliasson Winter.

För mer information kontakta:
Johan Saxne, Marknadschef BAUHAUS Sverige
mobil: +46 (0)70 6403916
mail: jsa@bauhaus.se

Tommy Eliasson Winter, alpin chef Svenska Skidförbundet
mobil: +46 (0)73 180 8394
mail: tommy.eliasson@skidor.com

Om BAUHAUS
BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 270 varuhus i 18 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet, Luxemburg, Slovakien). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 17 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.
www.bauhaus.se