Beyond Skiing tar sikte mot nästa VM i Falun

Det var stort intresse när konceptet och målen för det nya Beyond Skiing Foundation presenterades idag. Drygt 150 personer kom för att lyssna på informationsträffen som ägarna bjöd in till.
– Det är jätteroligt att så många vill höra om nätverkets framtidsplaner. Förhoppningsvis väljer en del av dem att fortsätta sitt medlemskap så att vi tillsammans kan arbeta mot ett nytt VM i Falun, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

Inför skid-VM i Falun bildades ett nätverk av företag och organisationer för att stötta VM-projektet, både ekonomiskt, samt genom erfarenheter och kompetens. Nätverket fick namnet Beyond Skiing Foundation 2015 och när det var dags för VM hade det cirka 450 medlemmar.
– Genom Beyond Skiing skapade vi omfattande regionala utvecklingsprojekt med syfte att visa upp Dalarnas stora utbud av kultur, mat, företag med mer. Vi skapade dessutom en öppenhet och en gemenskap i samarbetet med alla kommuner i Dalarna, berättar Carl Johan Ingeström, som var en av styrelseledamöterna för Beyond Skiing Foundation 2015.

Efter VM ställde sig många frågan vad som skulle hända med Beyond Skiing Foundation i framtiden. Idag kunde äntligen det nya konceptet presenteras i samband med en träff för de tidigare medlemmarna. Och huvudmålet var tydligt.
– Vi vill verka för att Falun arrangerar VM igen om 10-15 år, vilket kräver en ny VM-ansökan år 2019. Det regionala stöd som skapades genom Beyond Skiing Foundation är otroligt viktigt för att kunna arrangera ett så stort och lyckat evenemang. Den kraften vill vi hålla vid liv, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

En ny ägarstruktur för Beyond Skiing Foundation har bildats, med Svenska Skidförbundet som huvudägare med 70%. Visit Södra Dalarna blir en av delägarna med 20% och Falu kommun går in som delägare med 10%.
– Vi vill ta vara på den starka sammanhållande företagsstrukturen inom Beyond Skiing och tydliggöra Dalarnas ambitioner på utveckling av internationella evenemang, säger Carl Johan Ingeström.

Under dagen informerades det även att Svenska Skidförbundet blir huvudägare i Svenska Skidspelen AB med 51%, Skidspelsföreningen blir delägare med 40% och Falu kommun med 9%. Det operativa arbetet i bolaget kommer att ledas av Anki Kjellberg. Johan Sares blir vd för bolaget medan styrelsen kommer att bestå av Niklas Carlsson, ordförande, Johan Gräfnings, Tommy Höglund, Lasse Strand, Lotta Jansson och Dan Nygren.

Genom att Svenska Skidförbundets blir huvudägare i både Svenska Skidspelen och Beyond Skiing knyter man nätverket närmare de årliga världscuptävlingarna i Falun och till landslagsverksamheten för längdskidor.
– Medlemsföretagen kommer även fortsättningsvis att erbjudas nätverksträffar och deltagande i sponsorupplägg i samband med världscuptävlingar, både på hemmaplan och på andra orter. Kopplingen till längdlandslaget kommer att bli tydlig, bland annat i form av utbildningstillfällen med tema hälsa och träning. Dessutom gör vi en gemensam satsning på unga åkare, som förhoppningsvis kan tävla i ett framtida hemma-VM, berättar Johan Sares.

Frågor om detta ämne kan besvaras av:
Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet, tfn. 070-372 02 29
Carl Johan Ingeström, vd Visit Södra Dalarna, tfn. 070-654 52 96