Lars Lewén skall göra Svensk Skicross ännu starkare

Från och med 1 december kommer Brommasonen Lars Lewén åter finnas inom Svensk Skicross.

Lars kommer leda projektet #skicrosshelps som syftar till att hjälpa föreningar och anläggningar att starta upp, vidareutveckla eller möjliggöra för allmänheten att prova på utförsåkning när den är som roligast.

Lars avslutade under säsongen 13/14 sin drygt 20 åriga karriär som bland annat innehållit höjdpunkter såsom X-Games segrar, världscupvinster i skicross och starter i såväl Europa Cup som Världscup inom Alpint.

-        Det skall bli grymt kul att komma ut och hjälpa människor komma igång med vår gren jag är övertygad om att det här kommer ge fler barn och ungdomar chansen att åka skidor vilket alltid måste anses vara en målsättning för oss på Svenska Skidförbundet.

Jag har levt med skidåkning hela mitt liv och jag skulle vilja ge fler ungdomar möjligheten att känna glädjen i att utmana sig själv i skidbackar runt om i Sverige, Europa och världen säger Lars.

Lars kommer finnas tillgänglig för föreningar i allt som har med byggnation, träning eller tävling att göra och projektet som är en vidareutveckling av Svenska Skicrossrådets tidigare föreningsprojekt härstammar från Idrottslyftet som är ett statligt anslag.

-        Tack vare idrottslyftet och dess utformning har vi hittat en modell där vi kan stötta fler och vi tror att detta i samband med vår ambition att starta kommittéer i våra olika skiddistrikt kommer göra oss lyckosamma i vår strävan att möjliggöra livet som utförsåkare för fler barn och ungdomar runtom i landet säger Sportchef Tommy Eliasson Winter.

Mer information om hur din klubb eller anläggning kan ta del av möjligheten att nyttja Lars Lewén hittar du på www.skidor.com/skicross/skicrosshelps eller på www.svenskskicross.nu/skicrosshelps

För ytterligare information kontakta:
Lars Lewén, Projektledare #skicrosshelps. Tel:
E-post:
larslewen@hotmail.com