Sollefteå arrangerar VM i rullskidor 2017

I går kom beskedet från det Internationella Skidförbundet, FIS, att Svenska Skidförbundet får arrangera ytterligare ett VM, det tredje inom en femårsperiod – denna gång i rullskidor. Tävlingarna kommer genomföras i Sollefteå i september 2017.

I Sollefteå kommer det att arrangeras både ett junior-VM och ett VM för seniorklass.

– Vi tar emot beskedet med glädje och tackar FIS för förtroendet att, förutom skid-VM i Falun 2015 och alpina VM i Åre 2019, få arrangera ytterligare ett VM. Det är verkligen ett gott betyg för vårt förbund, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet.

Det är bara andra gången som Sverige står värd för ett VM i rullskidor. Exakt datum för tävlingarna är ännu inte fastslaget men genomförandet kommer bli i september. Totalt blir det fyra tävlingsdagar. Individuellt lopp (cirka 15 km damer respektive 20 km herrar), backtävling, teamsprint, individuell sprint står på tävlingsschemat.

Senast VM i rullskidor anordnades 2013, i Bad Peterstal, Tyskland, klämde det svenska landslaget till med hela sju medaljer.

– Våra åkare tillhör världseliten inom sin sport. Det blir riktigt spännande att få chansen att visa upp deras kapacitet på hemmaplan. Speciell när intresset för rullskidor i Sverige ökat lavinartat under de senaste åren, säger Per-Åke Yttergård, grenchef Svenska Skidförbundet.

Världsmästerskapen kommer att arrangeras som ett samarbete mellan Svenska Skidförbundet, Sollefteå skidor IF och Sollefteå kommun.

– Jag är glad och stolt över att vi fått förtroendet att arrangera ett så stort evenemang som ett VM är. Det visar att vi har ett stort förtroende hos såväl det nationella som det internationella skidförbundet. Sollefteå är en vintersportstad med stolta traditioner. Vi har arrangerat stora evenemang tidigare och ser nu fram emot att få vara med och arrangera ett VM. Slutligen hoppas jag att några av våra klubbåkare kan finnas med på startlinjen 2017 för att försvara Sveriges färger, säger Mia Karlsson, ordförande Sollefteå Skidor IF.

Även från kommunens sida tar man emot VM-beskedet med glädje.

– Jag är väldigt stolt och glad över det arbete som Sollefteå Skidor IF har lagt ner. Det är ett bevis på den kraft som finns i vår kommun och vad vi kan uppnå genom att samarbeta. År 2017 fyller Sollefteå 100 år och det här är ett perfekt arrangemang för att fira detta, säger Elisabet Lassen, kommunalråd Sollefteå kommun.

Vid frågor kontakta:

Ludvig Remb, grenkoordinator