Elitfröer ger upp till 25 procents extra tillväxt på hygget

För att visa potentialen i dagens förädlade plantmaterial har Svenska Skogsplantor och Stenvalls Trä AB satt 10 000-tals plantor med skiftande förädlingsgrad på ett 75 hektar stort hygge utanför Boden. Syftet är att tydliggöra skillnaden i tillväxt mellan olika plantor för skogsägaren som ska sätta ny skog.

”Vi vet att många skogsägare tycker att de mest förädlade plantorna är dyra och väljer därför hellre ur standardutbudet. Men på det här hygget, där vi mixar plantor med olika förädlingsgrad, kommer man redan efter några år att se potentialen i de mest förädlade plantorna. Våra elitfröer ger upp till 25 procents bättre tillväxt, säger Tomas Jansson, kundansvarig på Svenska Skogsplantor.”

Valet av plantor när man ska föryngra efter en avverkning är ett av viktigaste ekonomiska besluten en skogsägare gör. Dagens förädlade material bygger mer biomassa än tidigare plantmaterial men de ger också träd med rakare stam, bättre stamform, färre grenar per grenvarv och dessutom en bättre grenvinkel.

För att tydliggöra skillnaden i tillväxt tog därför Svenska Skogsplantor och Stenvalls initiativ till en ”försökspark” på 75 hektar ifjol i Legoträsk strax norr om Boden. Här har man planterat tall, gran och lärk med och utan snytbaggeskydd och av olika ursprung och förädlingsgrad sida vid sida.

”Redan år 2018 bör man kunna se skillnaderna mellan extremerna. Som skogsägare kan man tycka att några tioöringar extra för en planta från ett elitfrö är mycket, men en nuvärdesskillnad på mellan 14 och 25 procents extra tillväxt för en T22 i norra Norrland motsvarar ungefär 1 kr per planta beroende på räntan, säger Tomas Jansson.”

För att stärka virkestillgången i Sverige på lång sikt är även sågverken angelägna om att skogsägarna planterar med bästa möjliga plantmaterial.

”Vi i skogsbranschen har ofta teoretisk kunskap, men med konkreta exempel som det här blir allt mycket tydligt. Vi tror detta blir en ögonöppnare, säger Stenvalls råvaruchef, Göran Sundberg.”

För mer information:
Tomas Jansson, kundansvarig Svenska Skogsplantor, tfn 070 - 338 14 24
Göran Sundberg, råvaruchef Stenvalls Trä AB, tfn 070 - 184 10 13

Om Svenska Skogsplantor:
Svenska Skogsplantor är ett affärsområde inom Sveaskog. Vi är Sveriges största och ledande leverantör av skogsfröer, skogsplantor och skogsföryngringar. Våra kunder är stora delar av skogsnäringen i Sverige, och även skogsägare i Finland och Norge. Svenska Skogsplantor omsätter runt 325 mkr och levererar årligen ca 125 miljoner skogsplantor. Läs mer på
www.skogsplantor.se