Den humanitära krisen får inte leda till att Afrika åsidosätts

Idag börjar ett två dagar långt toppmöte om migration i Valletta. Representanter från EU, Afrikanska unionen, FN och de afrikanska länder som samarbetar med EU i migrationsfrågor är på plats för att diskutera migration mellan de två kontinenterna.

Precis som i andra delar av världen lämnar människor sina afrikanska hemländer av olika skäl – de flyr till exempel från konflikter, politisk och ekonomisk instabilitet, kränkningar av de mänskliga rättigheterna och fattigdom. Mötet blir ett viktigt tillfälle att få på plats ett fungerande samarbete mellan EU och Afrika och en mer övergripande europeisk strategi för migration.

- Den humanitära krisen får inte leda till att EU:s långsiktiga åtaganden gentemot Afrika åsidosätts. Det är viktigt att EU:s bistånd även i fortsättningen bidrar till utveckling och inte blir en del av EU:s gränspolitik. Alla åtgärder måste också respektera den internationella asylrätten, säger Anna Hedh (S).

Ett av resultaten från toppmötet väntas bli inrättandet av en nödfond som ska användas just till att främja fred och säkerhet och bekämpa grundorsakerna till varför människor tvingas fly på den afrikanska kontinenten. Pengarna kommer dels från EU:s biståndsbudgetar, men även från bilaterala bidrag från medlemsstaterna.

- Det behövs ökat engagemang från såväl EU som Afrikanska Unionen för att säkra fred och säkerhet, säger Jytte Guteland (S). Ett brett och konstruktivt samarbete mellan EU och Afrika är avgörande för att komma åt orsakerna till varför människor tvingas fly. Vi socialdemokrater har krävt ökat engagemang från kommissionen och är nu glada över att toppmötet blir av. Det är dock viktigt att detta är det första steget i ett ökat samarbete mellan EU och Afrikanska unionen i syfte att stärka fred och säkerhet.

Epost:  lars.hagberg@ep.europa.eu

Bilder för nedladdning:  http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet