EU-parlamentariker studerar offensiv kompetenssatsning

Hur ska Kronoberg möta kompetensbehoven inom teknik och industri? Den frågan diskuteras av ett 30-tal företagare, lärare och politiker samt EU-parlamentariker Olle Ludvigsson (S) under en heldag i Växjö den 1 september.

Olle Ludvigssons intresse för det ambitiösa arbetet med kompetensförsörjning i Kronoberg väcktes vid ett möte med Regionförbundet södra Småland i Bryssel i våras.

– Som EU-parlamentariker - och särskilt som ledamot i sysselsättningsutskottet - lägger jag mycket tid på att resa i Sverige för att studera olika lokala idéer och initiativ. GoTech/Teknikcollege är ett utmärkt exempel på en ambitiös satsning som det går att dra viktiga lärdomar från, säger Olle Ludvigsson.

Programmet innehåller:

• GoTechs verksamhet, mervärde och resultat – kopplingar till teknikcollege
  • Rundvandring på Industritekniska programmet
  • Besök på Volvo CE i Braås, med särskilt fokus på företagets arbete med rekrytering och samverkan med skolorna i regionen
  • Kompetensforum södra Småland och kompetensplattformsuppdraget

Mera information samt anmälan finns på:

Konferensen hålls på Kungsmadskolan i Växjö (Industritekniska programmet) den 1 september 2011 med start 09:30. Bakom arrangemanget står Regionförbundet södra Småland och GoTech.

För mer information kontakta:
Olle Ludvigsson, genom politiskt sakkunnig David Ljung: 070-752 49 47
Diana Unander Nordle, Regionförbundet: 0470-79 48 78, 0732-09 60 55
Joanna Kron, Gotech: 0730-21 31 16.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

David Ljung

+32 2 283 16 64

Bilder för nedladdning finns på: http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet