EU-parlamentet: avskaffa flyttkarusellen!

- En överväldigande majoritet EU-parlamentariker röstade idag ja till ett säte för EU-parlamentet och ett  avskaffande av flyttkarusellen mellan Bryssel och Strasbourg, säger Göran Färm (S), EU-parlamentariker och styrelseledamot för styrgruppen ”Single Seat”.

- EU-parlamentet är det enda parlament i världen som tyvärr inte själva får bestämma var det ska ha sitt säte. Istället har medlemsländerna låst fast det beslutet i fördraget, fortsätter Färm.

Den svenska regeringen har nu ett ypperligt tillfälle att ta upp frågan om parlamentets säte, för vilken Göran Färm anser det finnas ett unikt momentum.

- Finanskrisen har medfört att besparingar just nu är ledordet över hela Europa. Regeringen har nu chansen att både spara pengar och ta ett handlingskraftigt och populärt initiativ. Frågan är, tar de ens upp frågan till diskussion? Eller tänker de istället fortsätta att driva frågan om hårda nedskärningar i EU:s verktyg för jobb och tillväxt, det vill säga strukturfonderna, säger Göran Färm.

EU-parlamentets flyttkarusell mellan Bryssel och Strasbourg kostar skattebetalarna nästa 2 miljarder kr per år. Därtill kommer 19 000 ton koldioxidutsläpp. I ekots lördagsintervju meddelade EU-parlamentets talman Martin Schulz att han vill driva frågan om ett stopp för det månatliga flyttandet, men att Reinfeldt inte vill stötta honom.

- Att bara ha ett säte för EU-parlamentet skulle innebära den enskilt största besparingen inom EU:s administration man kan göra. Därför kräver vi nu av statsminister Reinfeldt, som flera gånger sagt att han vill skära ned på just administration, att stå upp för detta vid förhandlingsbordet, avslutar europaparlamentariker Göran Färm (S).

Beslutet om ett säte röstades igenom med 429 ledamöter för, 184 emot och 37 röster nedlagda, den största majoriteten någonsin för detta krav.

För mer information om frågan om ett säte för EU-parlamentet, besök  Single Seat på internet:
Webb: http://www.singleseat.eu/

Facebook: https://www.facebook.com/pages/Single-Seat/137996136296477
Twitter: http://twitter.com/#!/SingleSeatEU

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Göran Färm
Europaparlamentariker