EU-politiker Hedh till Lund

På torsdag besöker EU-parlamentariker Anna Hedh Lund.

Först på schemat står en föreläsning om EU för tredjeårseleverna på Humanus Gymnasium. Människohandel, gränsöverskridande brottslighet är några av Annas frågor som hon kommer att berätta om. Hon kommer också att prata om vardagen som EU-parlamentariker.

Tid: 12-13:30
Plats: Humans Gymnasium, Fabriksgatan 1, Lund
Arrangör: Humanus Gymnasium

På kvällen håller Anna Hedh en öppen föreläsning arrangerad av Rättivsforum Lund som är en fristående förening i Lunds kommun. Rubriken för föreläsningen är "Det aktuella läget i EU och medborgerliga fri- och rättighetsfrågor i dagens Europa"

Tid: kl. 18–20
Plats: Lunds arbetarekommuns lokal, Kattesund 6 C, Lund
Arrangör: Rättviseforum Lund

Media välkomnas att följa med. Det finns tid för intervjuer under dagen.

Vem är Anna Hedh?
Anna Hedh är en av fem svenska Socialdemokrater i Europaparlamentet. Hon kommer från Mörbylånga på Öland, född år 1967. Hon har tidigare bland annat arbetat som fritidsgårdsföreståndare.
Anna kryssades 2004 in i EU-parlamentet från plats 31 på valsedelns baksida, sedan 32 346 väljare valt att vända på valsedeln och kryssa för hennes namn. Hon är känd för att vara EU-kritisk och röstade bland annat nej till Lissabonfördraget.

”Så länge kunskapen och intresset för EU är lågt, så är EU ett odemokratiskt projekt”, brukar Anna Hedh säga. Själv jobbar hon för att sprida kunskap och nyfikenhet om EU.

Exempel på frågor som Anna arbetar med i Europaparlamentet: Människohandel, alkoholpolitik, barns rättigheter, asylfrågor, arbetskraftsinvandring, migration, jämställdhet, terroristbekämpning, konsumentfrågor såsom säkra leksaker och datatrafikskostnader.

tel. 32 2 283 16 64