EU skärper lagstiftning mot människohandel

Idag antogs formellt EU:s nya direktiv mot människohandel av Europaparlamentet och en representant för det ungerska ordförandeskapet vid en ceremoni i Strasbourg.

Anna Hedh (S), europaparlamentariker, som var ansvarig förhandlare för EU-parlamentet, kan nu se slutresultatet av ett års arbete.

-Jag är oerhört glad över att direktivet som vi har jobbat så hårt för nu är formellt antaget. Särskilt nöjd är jag över att vi stärker skyddet för offer för människohandel samtidigt som den nya lagstiftningen innebär tuffare tag mot människohandlarna, säger Anna Hedh.

-Tyvärr går lagen inte lika långt som jag hade hoppas vad gäller kriminalisering av de som utnyttjar tjänster av människohandelsoffer men jag är ändå nöjd med att vi förbättrat direktivet som inom två år  ska införas i alla EU:s medlemsstater (förutom Storbritannien och  Danmark), avslutar Anna Hedh (S).