Flygsäkerhet viktigt för Europaparlamentet

Europaparlamentet antog idag en resolution om den europeiska luftfarten i vilken man ökar trycket på kommissionen inför de förslag som kommissionen ska presentera i december.

- Vi har de senaste åren sett hur arbetsmarknaden inom flyget allt mer börjar likna ett vilda västern där flygbolag flaggas ut, säkerhetsmarginaler pressas och löner och arbetsvillkor dumpas av oseriösa arbetsgivare. För att stoppa denna utveckling krävs det att kommissionen och medlemsstaterna tar problemen på allvar och får på plats skarpare lagstiftning – innan allvarligare incidenter och olyckor inträffar, säger europaparlamentariker Jens Nilsson (S), ledamot i transportutskottet.

I resolutionen kräver parlamentet bland annat att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten, EASA, ska få ett starkare mandat.

- Vi välkomnar att parlamentet nu hörsammat Socialdemokraternas krav om ett starkare europeiskt samarbete på detta område. Vi kan inte fortsätta låta säkerhetsfrågor falla mellan stolarna på olika nationella myndigheter, fortsätter Jens Nilsson.

För att försvåra att flygbolag ska kunna "regel-shoppa" och välja att registrera företaget i det land med de lägsta kraven för anställningstrygghet och säkerhet uppmanar parlamentet kommissionen att specificera definitionen av ett flygbolags huvudsäte.

- Detta har också varit ett av Socialdemokraternas krav och det är bra att parlamentet nu uppmärksammar problematiken, även om skrivningarna kunnat vara ännu skarpare, säger Jens Nilsson.

- Särskilt glädjande är att parlamentet i denna resolution gör en tydlig koppling mellan försämrade anställningsvillkor och sämre säkerhet och slår fast att man måste hantera dessa två frågor tillsammans, avslutar Jens Nilsson.

Kommissionen väntas presentera ett paket med förslag till lagstiftning och meddelanden om den europeiska luftfarten i början av december.

Epost:  lars.hagberg@ep.europa.eu

Bilder för nedladdning:  http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet