Öppet brev till moderaterna i Europaparlamentet

Svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet skriver ett öppet brev till moderaterna med andledning av att den ungerske premiärministern Victor Orbán besöker träffar den konservativa gruppen i Europaparlamentet.

Idag onsdag får den konservativa gruppen i Europaparlamentet besök av den ungerske premiärministern Victor Orbán. En snabbvisit på vägen till Thatchers begravning och inga andra partigrupper är inbjudna.

Vi svenska socialdemokrater vädjar därför till våra moderata kollegor att ta chansen och ställa Orbán till svars för den avdemokratisering som han utsätter sitt land för. Eller tycker M-ledamöterna att hans förslag till förändringar är bra? Trots att det strider mot allt som alla andra medlemsländer i EU värderar som de stadiga grundpelare demokrati byggs på.

Är Moderaterna nöjda och glada med den ungerske premiärministerns övergrepp på demokratin?

I ett argt brev till Viktor Orbán kräver också EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso att den ungerska regeringen ser över de senaste tilläggen till författningen.

Visa att ni svenska moderater vågar framföra protester mot Orbán och hans regering!

För inte tiger väl en svensk?

Marita Ulvskog

Olle Ludvigsson