Överenskommelse idag om billigare mobilsurf

EU:s medlemsländer och EU-parlamentet är överens om att drastiskt sänka kostnaderna för mobilsurf, samtal och sms. Det beskedet kom idag och till sommaren kommer det märkas i resenärernas plånböcker.

- Det är ett bra beslut för Europas konsumenter och resenärer. Bolagen har alltför länge tagit ut oskäligt höga avgifter för roaming och inte varit tillräckligt intresserade av att sänka kostnaderna på egen hand, säger Marita Ulvskog (S).

- Vi är nu ett steg på vägen mot ett helt roamingfritt Europa, och vi får nu äntligen se ett pristak även för dataroaming. Moderaterna står därmed ensamma i sin ringhalva med uppfattningen att detta är något marknaden klarar själv, säger Anna Hedh (S).

I maj väntas beslutet tas i EU-parlamentet och beslutet träder i kraft innan sommaren.

Juli 2012 Juli 2013 Juli 2014
Telefonsamtal 0,29 EUR/min 0,24 EUR/min 0,19 EUR/min
SMS 0,09 EUR/sms 0,08 EUR/sms 0,06 EUR/sms
Dataroaming 0,70 EUR/MB 0,45 EUR/MB 0,20 EUR/MB

Källa: European Council, se deras pressmeddelande i bifogat dokument.

Anna Hedh (S)                Marita Ulvskog (S)

tel. 32 2 283 16 64