"Ska arbetstagare inte ha några rättigheter längre?"

Marita Ulvskog, socialdemokratisk ledamot av Europaparlamentet, ställer en skriftlig fråga till Europeiska Kommissionen för att få veta vad man gör för att värna fackliga rättigheter och skyddet av yttrandefrihet och föreningsrätt.

Det är efter den senaste tidens skriverier om flygbolaget Ryanair, och deras agerande mot personal som organiserat sig fackligt, som frågan formulerats:

• Planerar EU-kommissionen någon typ av åtgärd för att motverka att företag aktivt motverkar fackliga organisationer?

• Vad gör kommissionen för att skydda arbetstagares integritet på dataskyddsområdet?

• Är kommissionen nöjd med skyddet för arbetstagare som vill påtala missförhållanden på sin arbetsplats? Om inte - vad avser man göra åt problemet?

- Ska arbetstagaren inte ha några rättigheter längre? Både kommissionen och medlemsländerna måste visa korten och att man värnar och värderar fackliga organisationer, säger europaparlamentariker Marita Ulvskog (S).

Hela frågan till Kommissionen finns som bilaga till pressmeddelandet.

Marita Ulvskog

Epost:  lars.hagberg@ep.europa.eu

Epost: paula.burrau@ep.europa.eu

Bilder för nedladdning:  http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet