Socialdemokraterna välkomnar resolution om djurvälfärd

Europaparlamentet har antagit en resolution i vilken man uppmanar EU-kommissionen att presentera en ny strategi för djurvälfärd för år 2016-2020.

- Det är bra att parlamentet kräver en ny strategi för djurvälfärd, men jag är besviken att majoriteten valde att rösta emot att i detta läge föra fram konkreta förslag - exempelvis som förbud mot kastrering av griskultingar, förbud mot tjurfäktning, ny lagstiftning för mjölkkornas välfärd. Det hade behövts positiva signaler från parlamentet, inte motsatsen, säger europaparlamentariker Jytte Guteland (S).

- Kommissionen har hittills tyvärr varit allt för passiva på frågor gällande djurvälfärd. Med denna resolution visar Europaparlamentet att frågorna hör hemma på den europeiska dagordningen - vilket är naturligt med tanke på vilken betydelsen de har för djuren, djurhållare och konsumenter, fortsätter Jytte Guteland.

Kommissionen är inte bunden att följa parlamentets uppmaning, men förhoppningen är att en strategi ska presenteras under nästa år.

Epost:  lars.hagberg@ep.europa.eu

Bilder för nedladdning:  http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet