Socialdemokratisk migrationspolitik i Sverige och Europa

EU:s gemensamma minimibestämmelser för asyl garanteras idag bara på pappret.  Progressiva reformer för arbetskrafts- och anhöriginvandring till Europa lyser med sin frånvaro. Främlingsfientligheten växer sig starkare och varje år dör tusentals personer vid den Europeiska Unionens yttre gränser.

EU:s medlemsstater har flera gånger blivit starkt kritiserade av bland annat FN:s flyktingorgan UNCHR för inhumant flyktingmottagande. Den svenska och europeiska socialdemokratin vilar på antirasistisk och solidarisk grund.  Därmed har den ett extra stort ansvar för att stävja den oroande utvecklingen och arbeta för en human europeisk migrationspolitik.

Konferensen ”Socialdemokratisk migrationspolitik i Sverige och Europa" tar upp dessa frågeställningar och många fler. Under en heldag får vi lära oss hur juridiken bakom den nuvarande situationen fungerar, vad en human migrationspolitik är och vad S vill med migrationspolitiken samt hur de tänker verka inom EU.

Medverkar gör bland annat socialdemokraterna Anna Hedh, europaparlamentariker, och Fredrik Lundh Sammeli, migrationspolitisk talesperson.

Tid: Söndag 5:e maj kl 10.00-16.00

Plats: ABF-huset, Stockholm

Arrangör: Socialdemokraterna i Europaparlamentet

Anmälan: Seminariet är gratis och helt öppet. Alla är hjärtligt välkomna! Anmälan är obligatorisk och görs senast 29 april till: susanna.lif@ep.europa.eu