Stöd till flygplatser hotat

Inom EU-kommissionen pågår just nu diskussioner om att förbjuda offentligt stöd till flygplatser. Genomförs ett sådant förbud kommer det att slå hårt mot flygplatserna i Sverige. De flesta skulle tvingas till avveckling. Detta är allvarligt med tanke på att de regionala flygplatserna utgör en viktig del av Sveriges kommunikationer. Jönköping Airport är en av de flygplatser som nu hotas.

Med anledning av detta har europaparlamentariker Anna Hedh (S) - tillsammans med några av sina kollegor i Europaparlamentet - skrivit en brådskande fråga till EU-kommissionen.

I frågan kräver Anna Hedh att de nya riktlinjerna för stöd inte hotar verksamheten vid regionala flygplatser, Jönköping Airport inkluderat.

- Jag kräver att EU-kommissionen garanterar att de nya reglerna inte hotar Jönköping Airport. Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder och det måste EU-kommissionen förstå.

- De regionala flygplatserna är viktiga för jobben och tillväxten. Om hela Sverige ska leva så kan vi inte stänga igen den infrastruktur som är livsviktig för Smålands utveckling. Det får vara någon måtta på klåfingrigheten!

Ni kan ringa till Anna direkt och ställa frågor på telefon: 070 898 51 50.

Frågan bifogas som länk längst ner i meddelandet.

Epost: lars.hagberg@ep.europa.eu