Swedbanks agerande riskerar att skada förtroendet för Sverige

- Swedbanks agerande riskerar att skada förtroendet för det svenska banksystemet, säger EU-parlamentariker Olle Ludvigsson (S) angående bankens uttalade avsikt att mitt i den ekonomiska turbulensen gå vidare med ett omfattande återköpsprogram.

Parlamentets ekonomiutskott håller idag ett extramöte om finansoron med bl a ECB-chefen Trichet, Eurogruppledaren Juncker och ekonomikommissionären Rehn. En central fråga blir hur skakiga europeiska banker - som på senare tid rasat på börserna - kan stadgas upp.

- Att en systemviktig bank som Swedbank i det här läget väljer att strö pengar över ägarna sänder negativa signaler till omvärlden, konstaterar Ludvigsson. Stressade marknadsaktörer kommer att fråga sig vad vi egentligen håller på med i Sverige.

- Krisen har visat att ingen är säker. De svenska bankerna är idag stabila, men det kan snabbt förändras. De har en tydlig riskbild i den kortsiktiga upplåningen, tungt belånade privatkunder samt en inhemsk bostadsmarknad där priserna faller. Stora utdelningar är då fel väg att gå, fortsätter Ludvigsson.

- Särskilt anmärkningsvärt är Swedbanks agerande eftersom banken inte är särskilt välkapitaliserad i en europeisk jämförelse. Sommarens stresstest visade att kärnprimärkapitalet vid årsskiftet till och med låg något under det europeiska snittet, avslutar europaparlamentariker Olle Ludvigsson (S).

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

David Ljung

+32 2 283 16 64

Bilder för nedladdning finns på: http://www.cisionwire.se/svenska-socialdemokrater-i-europaparlamentet