Ulvskog tar tillfälligt över som ordförande för EU-parlamentets sysselsättningsutskott

Marita Ulvskog (S) inleder den nya mandatperioden i Europaparlamentet att med omedelbar verkan kastas in som ordförande i det mäktiga sysselsättningsutskottet.

Det är med anledning av den ordinarie ordförandens hastigt påkomna sjukdom som Marita Ulvskog axlar denna roll. Utskottet för sysselsättning och sociala frågor, som är det officiella namnet, har många stora och tuffa frågor på agendan, inte minst med anledning av den höga arbetslösheten inom EU.

- Den viktigaste frågan är jobben. Arbetslösheten, särskilt för unga, måste till varje pris bekämpas och tryckas ner, säger Marita Ulvskog (S).

Marita Ulvskog kommer att vara tillfällig ordförande fram till årsskiftet. Detta innebär även att hon kommer att leda den kommande utfrågningen av EU:s nästa arbetsmarknadskommissionär.

Marita Ulvskog

Epost: lars.hagberg@ep.europa.eu