Kurspremiär för SSF ESBO Light

Lyckad start för Svenska Solskyddsförbundets satsning på energiberäkningsprogrammet SSF ESBO.

Den 18:e november arrangerade Svenska Solskyddförbundet det första kurstillfället för energiberäkningsprogrammet SSF ESBO Light. Intresset för kursen var stort och i en fullsatt utbildningslokal på Malmö Arena Hotel hade 35 kursdeltagare från Solskyddsförbundets medlemsföretag tagit chansen att förkovra sig i programmet. Under ledning av Solskyddsförbundets kunniga kursledare Malin Homer (Ludvig Svensson), Sara Gustafsson (Perstorps Persienn), Tomas Andersson (Draper Europe) och Mattias Klasson (Vestamatic Scandinavia) fick deltagarna en bra introduktion till SSF ESBO Light. Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna förstå hur man använder programmet, kunna göra grundläggande beräkningar av g-värde, energi och temperatur samt förstå rapporterna som kan genereras.

IDA ICE är det marknadsledande verktyget för klimat- och energisimulering. Genom SSF ESBO kan nu även solskyddet simuleras och dess energisparande funktioner beräknas. SSF ESBO Light (gratisversion) och SSF ESBO (betalversion) kan laddas ned från Svenska Solskyddsförbundets hemsida, www.solskyddsforbundet.se/ssfesbo.

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 92 medlemsföretag (2015) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.