Välbesökt förbundskongress

Stort deltagarintresse och god stämning präglade Svenska Solskyddsförbundets kongress.

Den 10 - 11 november hölls Svenska Solskyddsförbundets årliga förbundskongress på Clarion Hotel Post i Göteborg. De senaste årens positiva utveckling gällande medlemmarnas vilja att engagera sig i Svenska Solskyddsförbundets olika typer av arrangemang och aktiviteter håller i sig. I år slogs deltagarrekord både för antal deltagande personer och för antal representerade medlemsföretag då 160 personer från 58 medlemsföretag fanns på plats.

Under två intensiva dagar fick kongressdeltagarna ta del av mycket intressanta och inspirerande föreläsningar från Therese Albrechtson, Per Holknekt och Magnus Helgesson. Förbundet informerade om sina aktiviteter med fokus på sin utbildningsverksamhet och marknadsföringshjälp för medlemmarna. Som brukligt är korades årets vinnare av solskyddsbranschens prestigefyllda tävling Solskyddspriset. I år hade många högklassiga tävlingsbidrag kommit in så juryn utsåg två vinnare, Brian Udrup AB/Sun Off Stockholm och Thoréns Markis & Persienn AB. Efter avslutat dagsprogram på torsdagen hölls en mycket uppskattad minimässa med utställare från medlemsföretagen och Solskyddsförbundets samarbetspartners. Den sedvanliga förbundsmiddagen avslutades med ett bejublat framträdande av bandet Payback Time med styrelseledamoten Mattias Klasson på lead-guitar.

Under förbundsstämman valdes följande personer till Svenska Solskyddsförbundets styrelse för verksamhetsåret 2016-2017:

Ordförande: Robie Eneroth (Eneroths Markiser)

Ledamöter: Susanne Pernefors (vice ordförande, Luxaflex Scandinavia), Sandra Rosén (Sandatex), Mattias Klasson (Vestamatic Scandinavia), Jonas Malmquist (Miljöma), Claes Strandberg (KD Solskydd), Tomas Kock (Hunter Douglas Scandinavia)

Suppleanter: Frida Johansson (Dickson-Constant), Anders Åkerman (Björneröd Solskydd)

Valberedning: Henrik Nilsson (ordförande, Somfy Sweden), Roger Persson (Ljus & Comfort), Rickard Harrysson (AH:s Solskydd)

Svenska Solskyddsförbundet är en branschorganisation för företag verksamma som komponenttillverkare, grossister, producenter och detaljister inom solskyddsbranschen. Förbundet är rikstäckande och har 95 medlemsföretag (2016) från Skellefteå i norr till Malmö i söder.