Svenska mästerskapet för sommelierer

6 maj avgörs årets svenska mästerskap i sommellerie på At Six i Stockholm. Det blir en heldag för bransch och allmänhet med tävlingar, dryckeslektioner, paneldiskussioner samt mat- och dryckesmässa. På plats tävlar tretton sommelierer om SM-titeln där vinnaren får representera Sverige i internationella tävlingar.

SM i sommellerie arrangeras av Svenska Sommeliersföreningen som bjuder in till en heldag om dryck. Besökarna kan följa tävlingen, lyssna på paneldiskussioner samt gå på master classes om vin. Genom en mat- och dryckesmässa erbjuds även provsmakning av allt från öl, vin och sherry till champagne. Den avslutande finaltävlingen mellan de tre bästa sommelierna sker öppet på stora scenen inför publik.

– Trots att Sverige är ett litet land med en historiskt begränsad dryckeskultur har vi sommelierer i toppklass. Två svenskar har till och med vunnit världsmästerskapen vilket är otroligt, säger Béatrice Becher, ordförande för Svenska Sommelierföreningen. Under SM vill vi ge besökarna en ökad förståelse för vårt yrke samt visa varför svenska sommelierer är så framgångsrika. Vi arbetar till exempel inte bara med vin utan har kunskap om all dryck från öl, kaffe och te till bordsvatten.

Vinnaren i SM representerar Sverige i den nordiska mästerskapen i Oslo. SM-vinsten medför även att finalisten direktkvalificerar sig till den internationella tävlingen Gaggenau Sommelier Awards i Beijing oktober.

Vid frågor kontakta:
Janni Berndt, sekreterare Svenska Sommelierföreningen
Mail: sekreterare@sommelierforeningen.se

För pressackreditering kontakta:
Sophie Berlin, Kitchen PR
Mail: sophie@kitchenpr.se

FAKTA SM I SOMMELLERI 2018
Var: At Six på Brunkebergstorg 6
När: 12:00 till 18:30. Finaltävlingen på stora scenen börjar 15:00
Inträde: 100 kronor inklusive 10 dryckesbiljetter

De tävlande kommer prövas i teoretiska prov & praktiska moment. Sommeliererna vet aldrig vilka moment som de kommer att utsättas för.

Tävlingsdeltagare:
Daida Mascaro                        Möet Hennessy
Ellen Franzén                          Esperanto
Emma Ziemann                      Thörnströms Kök
Gustav Cansund                     SK Mat & Människor
Joakim Bogström                    Vinbaren Åre
John Woxberg                         Trainee på At Six Dining Room / Blanche & Hierta Winebar
Linn Olsson                             Grand Hotell Lund
Mikaela Hansson
Niclas Odenbrant                    Kiviks Hotell
Sebastian Brogren                  Gamla Brogatan
Paul Broberg                           Indio Kitchen
Pontus Nilsson                        Kasai
Olof Hallqvist                           At Six

Deltagande partners:
Coravin
Gaggenau
Gonzales Byass - Spanien
Minvino
Mumm Champagne
Restaurangakademien
Star Winelist
Spiegelau
Spendrups
Villa Maria - Nya Zeeland
Wines of Portugal

Svenska Sommelierföreningen:
SM för sommelierer arrangeras av Svenska Sommelierföreningen som är en rikstäckande förening för att stärka svenskt sommellerie och verka för en god dryckeskultur.

www.sommelierforeningen.se

Taggar:

Om oss

Svenska Sommelierföreningen bildades 1986 av vinintresserade servitörer. Föreningens främsta mål var då att verka för att etablera begreppet sommelier i restaurangbranschen. Genom åren har föreningen utvecklas och kommit att få ett bredare syfte. Idag vill vi såväl vara en yrkesförening för sommelierer i synnerhet samt lyfta statusen på matsalsarbetet i restaurang i allmänhet, som att verka för att sprida dryckeskultur, framför allt i restaurangbranschen.Svenska Sommelierföreningen är en rikstäckande förening öppen för personer som vill arbeta för att stärka svenskt sommellerie och verka för en god dryckeskultur. Vi vänder oss i första hand till yrkesverksamma sommelierer eller personer med liknade arbete, men alla som vill stödja föreningen är välkomna att ansöka om medlemskap.

Snabbfakta

Citat

– Trots att Sverige är ett litet land med en historiskt begränsad dryckeskultur har vi sommelierer i toppklass. Två svenskar har till och med vunnit världsmästerskapen vilket är otroligt
Béatrice Becher, ordförande för Svenska Sommeliersföreningen