Ta cykeln med på tåget

Tåg och cykel hör ihop. Det tycker i varje fall Tåg i Bergslagen, som meddelar att från och med 15 juni kan resenärerna ta med sig cykeln ombord på tåget.

Kostar inget extra Möjligheten att ta med cykeln ombord gäller i princip alla tåg och avgångstider inom Tåg i Bergslagens område. Den enda begränsningen är antalet platser. Två cyklar får plats på varje tåg. Dessa platser går inte att förboka.

– Det kostar inget att ta med cykeln på tåget. Däremot kan vi inte garantera att alla cyklar kommer med. Finns det plats så finns det. Är det fullt så är det.

Mer info: Lennart Burström vd, Tåg i Bergslagen, 070-668 9887 Maria Bäckström, marknadschef Tågkompaniet, 026-420 64 16

FAKTA: Cykel ombord på Tågkompaniets tåg

Gäller på alla tåg och alla avgångstider inom Tåg i Bergslagens område, med undantag för Västerdalsbanan, vissa tåg mellan Ludvika och Falun samt då vi har ersättningstrafik istället för det ordinarie tåget.

Det kostar inget att ta med cykeln, men det finns några saker som vi vill göra resenären uppmärksam på.
• Två cyklar får plats på varje tåg. Det går inte att förboka dessa platser. Finns det plats så finns det. Är det fullt så är det.

• Cykelplatserna är gjorda för vanliga cyklar. Resenären kan alltså inte ta ombord tandemcykeln, cykelkärran eller liknande.

• Resenären ansvarar själv för att cykeln kommer på och av tåget. På så sätt kan resenären bidra till att tåget kommer i väg i tid.

• Det finns en särskild anordning ombord för att säkra cykeln under resan. Resenären ska använda den, annars kan människor göra sig illa när de går förbi.

• Resenären ansvarar själv för cykelns väl och ve under resan. Tågkompaniet kan inte ta ansvar för eventuella skador på cykeln.

• Ibland ersätts tåget med buss en viss sträcka. Då kan vi inte garantera att cykeln kommer fram samtidigt som resenären. Resenären kan prata med tågpersonalen för mer information.

Om oss

Svenska Tågkompaniet AB – Tågkompaniet – bildades år 1999 för att vinna upphandlingen av Sveriges nattågstrafik till och från övre Norrland. Sedan dess har vi befäst vår plats på den svenska järnvägsmarknaden. I dag är vi ett väletablerat företag med gott renommé samt en stabil och långsiktig ägare. Vi förfogar över resurser, kompetens och system som täcker alla typer av tågtrafik i Sverige. www.tagkompaniet.se