Skärpta krav försämrar färdtjänst och skolskjutsar

Regeringen är på väg att fatta ett beslut som kommer att kosta den pressade taxinäringen uppemot en halv miljard kronor.

- Hur det påverkar förmågan att upprätthålla kvaliteten i den regionalt upphandlade trafiken, såsom färdtjänst och skolskjuts, står skrivet i stjärnorna, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

Inför sjösättningen av den nya lagen om redovisningscentraler, som börjar gälla den 1 januari 2016, finns det signaler om att regeringen planerar att ställa långtgående krav på verifikation, såsom digital signatur, och kryptering av taxameterinformationen. Det är tvärtemot förslaget i den utredning (Ds 2013:66) som föregick lagförslaget och Svenska Taxiförbundets och de seriösa taxiföretagens önskemål.

- Ett sådant beslut skulle att utradera merparten av taxiföretagens överskott och försvaga deras förmåga att betala ut löner till de anställda i flera år. Hur det kommer att påverka förmågan att upprätthålla en önskvärd kvalitet i den regionalt upphandlade trafiken, såsom färdtjänst och skolskjuts, står skrivet i stjärnorna, säger Claudio Skubla, kommunikationschef i Svenska Taxiförbundet.

Regeringsbeslutet skulle innebära att säkra, tekniskt avancerade och fullt fungerande så kallade TX-taxametrar, som sitter i drygt 75 procent av Sveriges 16 452 taxifordon, över en natt måste skrotas och ersättas av nya MID-taxametrar à 35-50 000 kronor styck.

- Totalt skulle beslutet kosta taxibranschen uppemot en halv miljard kronor. Det ska ställas i relation till branschens totala omsättning om 12-14 miljarder kronor och vore en katastrof för landets alla taxiföretagare, säger Claudio Skubla.

Taxiföretagen kännetecknas, i likhet med stora delar av tjänstesektorn, av en pressad lönsamhet. Inom taxibranschen är den genomsnittliga rörelsemarginalen för hela 2000-talet mindre än 2,3 procent. Det senaste året är den 1,6 procent. Det ska jämföras med näringslivet totalt som pendlar mellan 5 och 8 procent.

Svenska Taxiförbundet företräder Sveriges taxiföretag. Bakom oss står nära 230 beställningscentraler, vilket motsvarar cirka 70 procent av taxibranschen.