Maina Arvas ny chefredaktör för tidningen Tecknaren

– Jag vill att Tecknaren ska vara en viktig röst för alla som är intresserade av illustration, grafisk form, animation, serier och bildberättande, säger Maina Arvas. Och jag ser fram emot att göra en bra tidning för Svenska Tecknares medlemmar.

Efter årsskiftet tillträder Maina Arvas som ny chefredaktör för Tecknaren. Maina har en bakgrund som kulturjournalist, teaterkritiker och redaktör med uppdrag för tidningar som Dagens Nyheter och Nöjesguiden, samt SVT, UR, bokförlag och kulturinstitutioner. Hon har varit chefredaktör på teatertidningen Nummer, andraredaktör på kulturtidningen Sex, redaktör för flera böcker i designserien Hall of Femmes, och har sedan 2011 haft skriv- och redaktörsuppdrag för designtävlingen Kolla! som drivs av Svenska Tecknare.

Med sig till Tecknaren tar hon ett stort engagemang i kulturfrågor:

– Jag är intresserad av kulturens och konstens kraft, av kulturutövandets villkor, av människor, berättelser och god journalistik, och av jämställdhet och mångfald. Till exempel är jag nyfiken på frågor om representativitet, och hur bransch och skolor arbetar kring bredare rekrytering, säger Maina Arvas.

Första numret av Tecknaren kom ut redan 1977. Tidningen i dess moderna form startade i och med att journalisten och författaren Lena Andersson var redaktör på slutet av 1990-talet (nu aktuell med Augustprisade boken ”Egenmäktigt förfarande”). Frilansjournalisten Dick Schyberg tog sedan över år 2000 och Tecknaren har under Dicks tretton år av redaktörskap belönats med flera priser bl.a. silver och guld i Svenska Designpriset.

– Under de här åren har jag mött så många olika och spännande bildskapare, säger Dick Schyberg. Det har varit ett drömjobb för en journalist. Jag tänker ibland på alla de som jag inte skrivit om – det finns så många fler intressanta bildskapare som lever ett ganska anonymt yrkesliv. Och det händer så mycket inom den här branschen så jag ser fram emot att följa Maina Arvas när hon tar sig an Tecknaren med nya ögon.

För mer information:

maina@svenskatecknare.se
073-390 56 31

Jenny Lindahl Persson
Verksamhetsledare Svenska Tecknare
jlp@svenskatecknare.se
070-096 74 12

Svenska Tecknare är en medlemsstyrd förening som organiserar illustratörer, grafiska designers, animatörer och serietecknare.

Taggar:

– Jag vill att Tecknaren ska vara en viktig röst för alla som är intresserade av illustration, grafisk form, animation, serier och bildberättande, säger Maina Arvas. Och jag ser fram emot att göra en bra tidning för Svenska Tecknares medlemmar.
Maina Arvas
– Jag är intresserad av kulturens och konstens kraft, av kulturutövandets villkor, av människor, berättelser och god journalistik, och av jämställdhet och mångfald. Till exempel är jag nyfiken på frågor om representativitet, och hur bransch och skolor arbetar kring bredare rekrytering, säger Maina Arvas.
Dick Schyberg