Davis Cup för första gången till Örebro

För första gången i tennishistorien kommer Davis Cup till Örebro. Toppmoderna Idrottshuset blir spelplats för landskampen mellan Sverige och Österrike den 6–8 mars.

I oktober lyckades det svenska Davis Cup-laget vinna nedflyttningsmatchen mot Lettland och kommer därför även under 2015 att spela i division 1.

Den första utmanaren blir Österrike på hemmaplan den 6–8 mars och nu står det klart att spelplatsen blir Örebro. Efter beslut av Svenska Tennisförbundets styrelse kommer landskampen att avgöras i Idrottshuset*. Matcherna spelas i den nybyggda delen av arenan med plats för 2 300 åskådare.

– Jätteroligt att komma till en ny modern anläggning i en stad där vi tidigare inte spelat. Vi ser fram emot några riktigt spännande speldagar, säger Henrik Odervall, tävlingsansvarig Svenska Tennisförbundet.

Bakom arrangemanget står Svenska Tennisförbundet i samarbete med Örebrokompaniet/Örebro Convention Bureau och Örebro TK. Det blir första gången som staden står värd för en Davis Cup-match.
– Det är med glädje vi kan konstatera att vi lyckats värva ett internationellt idrottsevenemang till Örebro. Vi jobbar hårt för att stärka vår position som evenemangsstad och det här är ett bevis på att vi står oss bra i den tuffa konkurrens som råder. Det är en stor ära för Örebro och vi är grymt laddade på att få se svenska tennislandslaget här i Idrottshuset, säger Pernilla Körberg Törnqvist, chef Örebro Convention Bureau.

Förbundskapten Fredrik ”Fidde” Rosengren:
– Örebro är ett gammalt tennisfäste som fostrat många bra tennisspelare, vilket gör det extra kul att spela just där. Vi lovar att bjuda på bra idrott och hoppas att hela Örebro ska komma och stötta oss. Vi möter en väldigt bra nation och ett starkt åskådarstöd ger alltid extra energi.

*Internationella Tennisförbundet (ITF) ska formellt godkänna spelplatsen.

Pressträff

Media är välkomna till en pressträff den 17 december klockan 15.00 i Idrottshuset.

OSA gärna till johanna.jonsson@tennis.se

Henrik Odervall , Tävlingsansvarig SvTF, 0706 09 02 72