Dubbla tennisguld till Skåne: Årets svenska lagmästare utomhus korade

Årets svenska lagmästare utomhus – gånger två – heter Fair Play TK. Malmöklubben vann både dam- och herrslutspelet under SM-veckan i Sundsvall.
– Jättekul, SM-veckan har gjort att det blir guldkant på hela serien, säger lagledaren Jörgen Windahl.

De var förstaseedade i båda klasserna. Och visst levde Fair Play TK upp till förväntningarna i Sundsvall, där tennisen debuterade i SM-veckan med slutspel i Svenska Tennisserien.

Herrarna var först ut att säkra SM-guldet efter en avgörande dubbelmatch mot Danderyds TK. I finallaget ingick Pablo Figueroa, Filip Bergevi, Jimmy Wallin, Henrik Atlevi och Tobias Lindberget.

– Det är jättekul. SM-veckan har gjort att det blir guldkant på serien. Vi har prioriterat den här veckan och har kommit hit med bästa laget och så lyckas vi vinna. Vi är ett riktigt lag, det här är ingen personlig insats, säger lagledaren Jörgen Windahl.

Damerna visade klass

På damsidan var Malmögänget överlägset. Det toppade laget med Cornelia Lister, Karen Barbat, Emma Ek, Sandra Roma och Mathilda Malm tappade inte ett enda set under slutspelet. I finalen besegrades Trollbäckens TK med 3–0.

– Det är skitkul att vi för första gången är här i Sundsvall och spelar. Det är annorlunda, det blir lite större. Vi hoppas att vi får med fler klubbar att ställa upp nu, säger Cornelia Lister.

Matcherna om tredje pris vanns av Karlstads TK (herrar) och Tabergsdalens TK (damer). Kramfors Tennis slutade fyra i både dam- och herrklassen. De åtta slutspelslagen kvalificerade sig för SM-veckan genom att vinna någon av de fyra regionala grundserierna.

KÄLLA: www.tennis.se
Mer information och resultatlista finns på www.tennis.se

Johanna Jonsson, Webbredaktör Svenska Tennisförbundet, 070-228 22 81
Email: johanna.jonsson@tennis.se