Regeringens bredbandssatsning riskerar att misslyckas - trådlös fiber behövs för att digitalisera landsbygden

Report this content

Regeringens mångmiljardsatsning på bredbandsutbyggnad på landsbygden är bra. Men den kommer ändå inte att räcka. Nu behöver både regeringen och fler kommuner öka fokus på trådlös fiber för att nå bredbandsmålet och etablera bredbandsinfrastruktur till medborgare också utanför tätorterna. Allt för ensidigt fokus på enbart nedgrävd fiber blir för dyrt och tidskrävande för att nå ut till hushåll, företag, vårdcentraler och skolor på landsbygden. Då riskerar storsatsningen att förfelas. Nu behövs kostnadseffektiva alternativ för att verkligen nå effekt utanför tätorterna. För att överbrygga den digitala klyftan bör fler kommuner ändra sina utbyggnadsplaner och komplettera med investeringar i ny trådlös bredbandsinfrastruktur. På så vis kan bredbandsutbyggnaden ske snabbare, säkrare och till lägre kostnad. Den uppmaningen riktar nu nya branschföreningen Svenska trådlös fiberleverantörer (STFL) till IT-minister Mehmet Kaplan och politiker i alla de kommuner där skillnaderna mellan de som har och de som inte har fiberuppkoppling är stora.

-       Det är bra att staten nu tar ett ansvar för bredbandsutbyggnaden på landsbygden, som de traditionella internetleverantörerna inte prioriterar att erbjuda nedgrävd fiber till. Men för att fördyringar och tidskrävande arbete med enbart nedgrävd fiber inte ska förfela satsningen behövs trådlös fiber som ett komplement. På så vis kan hushåll, företag, skolor och äldreboenden också på landsbygden få bredband snabbare, säkrare och till en betydligt lägre kostnad. Genom att investera i trådlös fiber kan fler kommuner verkligen digitalisera välfärden, minska det digitala utanförskapet, och nå sina bredbandsmål. Därför behöver trådlös fiber lyftas in i den satsning och de utbyggnadsplaner som nu utökas, säger Tony Petersson, ordförande i Svenska trådlös fiberleverantörer.

Trådlös fiber är en internationellt sett l beprövad teknik för bredbandsinfrastruktur som genom en mycket stark utveckling senaste åren kan komplettera nedgrävd fiber, dessutom med inbyggd redundans. Denna teknik används av den svenska militären, i hamnar, på flygplatser samt redan idag i ett par kommuner – och andra med höga krav på driftsäkerhet. Trådlös fiber gör det möjligt att snabbare och mer kostnadseffektivt bygga ut bredband till alla i kommunen som inte nås av nedgrävd fiber. Trådlös fiber har 40% snabbare överföringshastighet än grävfiber, tar endast sex veckor från start till leverans, och är 50% billigare i totalkostnad. Samtidigt är den säkrare då den inte drabbas av avbrott på grund av avgrävda fiberledningar.

Nybro kommun hör till de pionjärer som har sparat mycket pengar på att bygga ut sitt bredbandsnät på landsbygden och i tätorterna med hjälp av trådlös fiber. Det har gjort att många som tidigare hade dålig uppkoppling nu har lika bra internettillgång som i storstädernas prioriterade fiberområden.

-       Nybromodellen för bredbandsutbyggnad bygger på att digitalisera landsbygden genom trådlös fiber samtidigt som nät för VA, EL och IT-system integreras på ett bra sätt. De stora internetleverantörerna prioriterar inte att gräva ned fiber till hushåll, företag och välfärdsverksamheter på landsbygden i vår kommun. Med hjälp av trådlös fiber har vi börjat lösa den utmaning som de flesta kommuner har med bredbandsutbyggnad på landsbygden. Vi har nu prövat trådlös fiber i flera år. Det har inte minst kommit skolor, förskolor och andra delar av välfärden på landsbygden i Nybro till del, och nu tar vi nästa steg, säger Christina Davidson (C), kommunstyrelsens ordförande i Nybro.

Även Håkan Dahlgren, VD Nybro Energi, har erfarenhet av trådlös fiber:

-       Vi började använda trådlös fiber för att säkra VA-systemen, och sedan har vi insett potentialen med detta för att stärka bredbandstillgången på landsbygden.

Tony Petersson
ordförande Svenska trådlös fiberleverantörer
tony.petersson@vixor.com
www.trådlösfiber.se

Svenska trådlös fiberleverantörer är en branschorganisation för företag som erbjuder kommuner, hamnar, flygplatser och andra trådlös fiber - en beprövad digital infrastruktur med högre kapacitet än nedgrävd fiber.

Taggar: