Islandshästförbundet ny medlem i Svenskt Friluftsliv

På Svenskt Friluftslivs årsstämma, som hölls igår, valdes Svenska Islandshästförbundet in som medlem. Svenskt Friluftsliv består nu av 24 ideella organisationer, alla med stark förankring i friluftsliv och folkhälsa. Tillsammans organiserar föreningarna närmare 2 miljoner medlemskap i närmare 9 000 lokala- och regionala klubbar.

Idag finns cirka 30 000 islandshästar registrerade i Sverige och Svenska Islandshästförbundet har 6500 medlemmar. Ett 60-tal lokala klubbar runt om i landet ordnar kurser, tävlingar och andra aktiviteter.

- Vi välkomnar Svenska Islandshästförbundet som medlem. De är en viktig del av friluftslivet och vi känner oss stolta att få in dem i vår organisation. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Svenska Islandshästförbundet startade 1975 och sedan dess har förbundet och verksamheten vuxit rejält. Numera bedriver förbundet en omfattande ungdomsverksamhet men är kanske mest känd för den omfattande turridningen.

- Vi är glada över att bli medlem i Svenskt Friluftsliv. Det känns roligt att vara med i en organisation som har som mål att fler ska kunna ha ett aktivt friluftsliv.  Vi tror att vi kommer att få stor nytta av att ingå i det nätverk av friluftsorganisationer som ryms inom Svenskt Friluftsliv, säger Göran Montan, ordförande i Svenska Islandshästförbundet.

För ytterligare kontakt:
Ulf Silvander, Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47

Göran Montan, Svenska Islandshästförbundet, 070-600 91 02

Fakta om Islandshästförbundet:
Svenska Islandshästförbundet leds av en förbundsstyrelse. Till förbundet finns lokalföreningar anslutna med var sin styrelse för att leda lokalföreningens arbete. Lokalföreningar tillhör en region för att bedriva regionalt samarbete. Regionen kan ha en styrelse för att leda regionens arbete.
Förbundet är anslutet till FEIP samt FITE (International Equestrian Tourism Federation).

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 24 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har ca 2 miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Fjällklubben, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet, Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet.

Vi välkomnar Svenska Islandshästförbundet som medlem. De är en viktig del av friluftslivet och vi känner oss stolta att få in dem i vår organisation. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas.
Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv